(NIE)biańskie Nespresso
Poniedziałek, 29.10.2012. Zuza
(NIE)biańskie Nespresso
Nespresso promuje swoją kawę w kapsułkach jako element stylu życia – wypij je, a Twoje życie stanie się niebiańskie. Czy Nestlé w swojej wizji nie zauważyło, że aluminiowe kapsułki i oferowana przez nich kawa mogą jednak przybliżyć nas do piekła?
 Kawa w kapsułkach ma coraz większe rzesze zwolenników. Chwalą oni wygodę oraz wspaniały smak i aromat, cenią ekskluzywność tego produktu. Koncernowi Nestlé udało się wykreować z kawy w kapsułkach produkt lifestylowy. Uwielbiany przez kobiety George Clooney promuje Nespresso. Ostatnio dołączył do niego także John Malkovich, który w roli św. Piotra, popija sobie z Cloneyem Nespresso w niebie (zobacz: najnowszą reklamę Nespresso). A jaka prawda stoi za tym „napojem bogów”?
 
Ciężkie aluminium
 
Aluminium głównie pozyskuje się z boksytu, którego wydobycie łączy się często z karczowaniem lasów deszczowych m.in. w krajach takich jak Brazylia, Republika Surinamu, Wenezuela oraz Indie i Chiny. Dodatkowo ubocznym procesem produkcji aluminium jest toksyczny czerwony szlam, taki sam jak ten, którego wyciek w zeszłym roku doprowadził na Węgrzech do prawdziwej katastrofy ekologicznej w wyniku której ucierpiały prowincje Veszprem, Gyor-Moson-Sopron i Vas, a dwie miejscowości zostały doszczętnie zniszczone.
 
Pomysł na kawę w aluminiowych kapsułkach trafił na podatny grunt. Według danych koncernu w roku 2011 obrót Nespresso wzrósł o ok. 20%w stosunku do roku poprzedniego. Co minutę na całym świecie wypijanych jest 12 300 filiżanek kawy Nespresso, o 2300 więcej niż w 2009 r. Oznacza to, że co minutę do śmietników trafia 12 300 aluminiowych kapsułek. Każda z nich waży 1,13 gr. aluminium, co przekłada się na prawie 14 kg aluminium ma minutę, 834 kg na godzinę, i ponad 20 ton aluminium na dobę.
 
Firma już w 2009 r. postawiła sobie za cel zwiększenie wydajności recyklingu do 75%, co oznacza, że będzie w stanie poddać recyklingowi 75% produkowanych kapsułek. Jak twierdzi Nespresso, w 2010 r. firma osiągnęła już 60% zakładanego celu. Co to oznacza w rzeczywistości? W 780 sklepach Nespresso oraz sklepach partnerskich, dostępne są punkty zbiorcze zużytych kapsułek. Trzeba jednak zapytać ilu pijących kawę faktycznie korzysta z tego systemu? Indra Enterlein z ekologicznej organizacji Naturschutzbund podkreśla: „ Za każdym razem kiedy konsumenci muszą z własnej inicjatywy zwrócić coś bez kaucji, nie funkcjonuje to zbyt dobrze”. Faktyczny poziom recyklingu jest znacznie mniejszy niż wydajność recyklingu, ze względu na to, że ludzie nie odnoszą kapsułek do sklepów po tym jak je zużyją. "Oznacza to, że w ubiegłym roku ponad 40% zużytych na świecie kapsułek nie zostało poddanych recyklingowi” – dodaje Indra Enterlein
.
Niesprawiedliwe relacje handlowe celują w Clooneya
 
 
Innym wyzwaniem, które stoi przed Nestlé jest sama kawa i to jak wyglądają relację firmy z jej dostawcami. Do 2013 r. firma zobowiązała się do nabywania 80% kawy w ramach firmowego programu AAA Sustainable Quality Program, który ma na celu związanie plantatorów z przedsiębiorstwem, poprzez zagwarantowanie im odbioru surowców takich jak kawa. W tym celu Nespresso współpracuje z organizacją Rainforest Alliance. Niestety certyfikat nadawany przez tę organizację budzi kontrowersje. Wiele organizacji twierdzi, że sprawia on wrażenie, iż produkty nim oznaczone wytwarzane i sprzedawane są zgodnie z zasadami Sprawiedliwego Handlu, a w rzeczywistości certyfikat ten jest instrumentem służącym poprawie wizerunku producentów.
 
Szwajcarska organizacja Solidar Suisse wezwała Georga Clooney`a do wywierania presji na Nespresso, by firma sprzedawała kawę zgodnie z polityką Sprawiedliwego Handlu oraz postawiła na wiarygodne certyfikaty. W odpowiedzi Nespresso wystosowała wymijającą odpowiedź: Firma jest przekonana, że Nespresso robi już teraz dużo więcej dla długofalowej poprawy jakości życia plantatorów oraz ich rodzin i pracowników, niż żąda od niej w swojej kampanii szwajcarska organizacja.
 
Fakty świadczą jednak, że jest inaczej i mamy nadzieję, że George Clooney zareaguje na akcję, którą poparło już ponad 8000 osób.
 
>>>> Włącz się i napisz do George Clooney’a by nie przymykał oka na nieodpowiedzialne praktyki Nespresso.
  
Komentarze
expert 07.01.2013 17:40
czy ja wiem? myślę że samych puszek od piwa czy coli, też aluminiowych jest kilka tys. razy więcej zużywanych niż tych kapsułek do kawy
Krzysztof Abramek z Postawnazdrowie.pl 29.10.2012 12:12
Dodatkowo, co nie jest powszechne znane, aluminium przyczynia się do powstania choroby Alzheimera,co zostało udowodnione.
Poza tym, przenikalność aluminium wzrasta we wzrostem temperatury, a więc w 80-100 stopniach C przenika go do kawy znacznie więcej niże w temperaturze pokojowej. Stwierdzono, że w wysokiej temperaturze (np. podczas grilowania na tackach aluminiowych) przenikalność Al do pożywnie jest nawet 200 razy większa niż w temperaturze. 20 st.