Twój podpis działa. Są efekty kampanii #ChcemyWiedziec
Poniedziałek, 18.09.2017. Maria Huma
Twój podpis działa. Są efekty kampanii #ChcemyWiedziec
Fot. Maciek Zygmunt
W czerwcu rozpoczęliśmy kampanię #ChcemyWiedziec, w której apelujemy do czołowych marek obuwniczych: CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock i Leder & Schuh o jawność łańcuchów dostaw. Wasz odzew przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Zebraliśmy ponad 6000 podpisów online, natomiast podczas festiwali letnich, w których uczestniczyliśmy, pod petycją podpisało się kolejne 2000 osób! Chcecie wiedzieć jak to wyglądało? Wszystko sfilmowaliśmy! :)
Wasza aktywność nie mogła zostać nie zauważona przez marki obuwnicze. Już w lipcu rozpoczęliśmy dialog z firmą CCC. Na spotkaniu w siedzibie firmy mówiłyśmy m.in. o konieczności jawności łańcucha dostaw i odpowiedzialnej produkcji butów z poszanowaniem praw człowieka, o potrzebie dialogu z pracownikami/cami i informacji dla konsumentów/ek. Planujemy kolejne spotkania. Nasi partnerzy w Niemczech, Hiszpanii, Austrii i we Włoszech rozmawiają z pozostałymi markami.
 
 
Petycje działają i bardzo pomagają w prowadzeniu dialogu z firmami. Teraz zależy nam na tym, by zmotywować CCC i inne firmy, by ujawniały swoje łańcuchy dostaw i brały większą odpowiedzialność za ludzi szyjących Twoje buty. Każdy podpis się liczy!
 
Wciąż jeszcze możesz podpisać petycję online. Przekaż też informację swoim znajomym lub wrzuć post na facebooku. Dajmy razem znać CCC, Deichmanowi, Camperowi, Pradzie Birkenstockowi i Leder & Schuh, że zależy nam na informacji, jawności i odpowiedzialnych łańcuchach dostaw.
 
 
Wiedząc w których fabrykach składają zamówienia poszczególne firmy, możemy wymagać od nich wzięcia odpowiedzialności za warunki produkcji. Pracownicy mogą wtedy bronić swoich praw, zgłaszać problemy dotyczące płac i bezpieczeństwa i ubiegać się o odszkodowanie po wypadku. W jawnym łańcuchu firmy lepiej rozumieją problemy dotyczące pracowników i środowiska i mogą im przeciwdziałać. Wiedza o tym, gdzie produkowane są nasze buty, pomaga nam wszystkim, bo możemy wtedy podejmować bardziej świadome decyzje i wzywać do zmian.
 
Międzynarodowe marki obuwnicze często odmawiają wzięcia odpowiedzialności za prawa człowieka przy produkcji sprzedawanych przez nie artykułów, np. butów. Twierdzą, że to lokalne garbarnie i fabryki powinny zapewnić bezpieczne i uczciwe warunki produkcji. Jednak od 2011 roku Wytyczne ONZ ds. biznesu i praw człowieka nakładają na państwa oraz na firmy obowiązek poszanowania praw człowieka w całym łańcuchu dostaw. Według tych wytycznych, firmy powinny podejmować konkretne kroki w celu zrozumienia, monitorowania i łagodzenia negatywnego wpływu swojej działalności na prawa człowieka.
 
 

Film jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2017 r. Wyraża wyłącznie poglądy Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie i nie może być utożsamiany z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
 
Film jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Za treść filmu odpowiada Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, poglądy na niej wyrażone niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.
 
 
Komentarze