Naprawmy modę. Nasz poradnik dla odpowiedzialnych konsumentek i konsumentów.
Środa, 29.11.2017. Maria Huma
Naprawmy modę. Nasz poradnik dla odpowiedzialnych konsumentek i konsumentów.
Fot. Heather Stilwell
Nikt z nas nie chce, żeby nasze buty i ubrania przyczyniały się do czyjejś krzywdy. Wielkie marki zgarniają jednak ogromne zyski, podczas gdy pracownicy i pracownice dostają głodowe płace, ryzykując pracą w niebezpiecznych warunkach. Co możemy zrobić, by mieć pewność, że ludzie, którzy szyją nasze ubrania i buty, są traktowani fair? Polecamy nasz nowy poradnik.
W sieciówkach nowe trendy pojawiają się co tydzień, a przemysł szybkiej mody chce nas przekonać do kupowania jak najwięcej i jak najszybciej – żeby super wyglądać na sobotniej imprezie czy kiedy tylko chcemy. To świetnie, prawda? Nie bardzo. Bo jak mówi brytyjska dziennikarka Lucy Siegle: „Szybka moda nie jest za darmo. Ktoś, gdzieś płaci za nią wysoką cenę”.
 
Problemem jest nie tylko szybka, tania moda z sieciówek. Metka z wysoką ceną nie gwarantuje, że para butów czy dżinsów została wyprodukowana w sposób odpowiedzialny. Wiele osób przyznaje, że ma buty, których nigdy nie nosi, a nawet że wyrzuciło jakiś ciuch po założeniu go tylko raz. W rezultacie konsumentki i konsumenci w Europie wyrzucają tony ubrań każdego roku.
 

Czy jednak możemy zrobic coś, by "naprawić modę"? Na to pytanie odpowiada nasz nowy poradnik "Naprawmy modę. Wskazówki dla odpowiedzialnych konsumentów i konsumentek". Z poradnika dowiecie się jak zwolnić tempo szybkiej mody, jak zatroszczyć się o swoje ulubione ciuchy by starczyły na dłużej i jak wymagać od firm by dbały o swoich pracowników.
 
A co TY możesz zrobić już teraz?
 
>> Kupuj w sklepach z odzieżą używaną. Adresy fajnych second-handów w różnych miastach znajdziesz w „Spacerowniku”: www.ekonsument.pl/spacerownik
 
>> Kupuj odpowiedzialnie: rozejrzyj się, znajdź marki, którym ufasz i wiesz, że traktują pracowników i pracownice fair. Dużo ciekawych propozycji znajdziesz w naszych „Dobrych Zakupach” na stronie: www.ekonsument.pl/dobrezakupy
 
>> Nie jesteś pewna/pewien, czy marka, która znalazłaś/eś jest w porządku? Wejdź na stronę naszego sklepiku: www.sklep.ekonsument.pl. W naszym sklepie sprzedajemy tylko produkty certyfikowane, od lokalnych, znanych i zaufanych dostawców, artystów i rękodzielników.
 
>> Kiedy następnym razem będziesz szukać nowych butów i ciuchów, zapytaj w sklepie, gdzie je wyprodukowano. Pokaż, że zależy ci, aby firma opublikowała listę swoich dostawców, a prawa pracownicze były respektowane. Na ostatniej stronie poradnika znajdziesz pocztówkę, którą możesz wydrukować, podpisać i zostawić w sklepie.
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
Brudy w szafie największych marek odzieżowych. Podpisz petycję!
Zakłady produkujące tkaniny, od których kupują znane europejskie marki odzieżowe, takie jak m.in. H&M i Zara, powodują gigantyczne szkody dla środowiska. Okazuje się, że fabryki wiskozy, gdzie powstają nasze ubrania zrzucają nieoczyszczone i toksyczne ścieki prosto do rzek i strumieni.
Jeansy dla lepszego świata!
Nie wiesz co zrobić ze starymi jeansami? Z pomocą przychodzi KOKOworld, firma, która zbiera stare jeansy, żeby zrobić z nich dobro! Jeansy, które powstały jako odzież robocza dla farmerów i górników, są bardzo trwałe. Dlatego warto wykorzystać je ponownie, nawet jeśli już są wyraźnie znoszone lub poprzecierane.
Kampania Secondhand First lekarstwem na "szybką modę"?
W Wielkiej Brytanii ruszyła niedawno kampania, która ma skłonić konsumentów do radosnego buszowania w secondhandach, do poszukiwania „odzieżowych skarbów” i zaangażowania się na rzecz “aktywizmu naprawczego” („napraw, zamiast kupować nowe”). Kampania #Secondhandfirst to dobry przykład na ograniczanie góry odpadów tekstylnych, która wciąż rośnie i rośnie - także w Polsce.
Góry tekstylnych odpadów rosną na katastrofalną skalę. Jaki wpływ ma na to trend „fast fashion”?
Po niespełna trzech latach od katastrofy w Rana Plaza, w księgarniach pojawiła się książka opisująca realia pracy w przemyśle odzieżowym w Bangladeszu - „Życie na miarę. Odzieżowe niewolnictwo”. Zapraszamy do przeczytania rozmowy z jej autorem, Markiem Rabijem.
Clean Clothes z radością informuje, że główny cel kampanii został osiągnięty. Poszkodowani w katastrofie Rana Plaza dostaną odszkodowanie w wysokości 30 milionów dolarów, dzięki anonimowym darczyńcom.