Opakowanie większe nawet o 50% w stosunku do swojej zawartości? Nowe opakowanie o pojemności mniejszej niż dawniej? To najczęściej stosowane przez producentów chwyty marketingowe, które wprowadzają konsumentów w błąd a jednocześnie - poprzez większe lub niepotrzebne opakowanie - zwiększają zanieczyszczenie środowiska.
Producenci stosują różne sposoby, by niemal niepostrzeżenie podnieść cenę lub skłonić konsumentów do większego wydatku, przy okazji wprowadzając ich w błąd. Oto najczęściej stosowane triki:
Mniej w środku: Do niezmienionego opakowania producent wkłada mniejszą niż dotychczas zawartość.
Sprzedawanie powietrza: W wielu opakowaniach jest tyle powietrza, że mogłoby się na jego miejsce zmieścić nawet ponad 50% więcej produktu. Ale nie tylko puste miejsce w opakowaniu może mylić co do faktycznej zawartości produktu. Również podwyższone lub grube dno, a także podwójne ścianki opakowania.
Nowe opakowanie: Producent zmienia opakowanie, jednocześnie zmniejszając jego pojemność, podczas gdy cenę pozostawia bez zmian. Konsumenci często nie zauważają, że kupują teraz mniej swojego jogurtu czy koncentratu.
Nowa receptura: Zamiast zmieniać pojemność opakowania, zmienia się po prostu receptura produktu. Cena pozostaje taka sama, maleją za to koszty produkcji. Konsumentom bardzo trudno to zauważyć.
Aby przeciwdziałać wprowadzaniu konsumentów w błąd oszukańczymi opakowaniami, Fundacja Pro-Test rozpoczyna kampanię „
Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom”. Ma ona na celu zarówno wzmóc czujność konsumentów podczas robienia zakupów, jak i zwrócić uwagę samych
producentów na problem oszukańczych opakowań. Fundacja Pro-Test będzie też apelować do urzędów odpowiedzialnych za ochronę konsumentów w Polsce oraz do Komisji Europejskiej, aby martwe przepisy zaczęły w końcu działać na rzecz ochrony konsumentów, a piętnowały nieuczciwe firmy.
opakowaniu. Do listy produktów w oszukańczych opakowaniach wciąż dodawane są nowe, o których informują sami konsumenci, gdy natrafią na nie podczas zakupów.