Najnowszy raport Greenpeace'u sugeruje, że indonezyjska firma APP - słynąca z niekontrolowanego wyrębu lasów tropikalnych - wreszcie zaczęła na serio traktować kwestie środowiska. Przyjęta 9 miesięcy temu wewnętrzna polityka pro-środowiskowa, zaczyna przynosić pozytywne efekty.
O indonezyjskiej firmie papierniczej Asia Pulp and Paper pisaliśmy już wielokrotnie. Zazwyczaj w kontekście wylesiania (deforestacji), łamania praw autochtonicznych społeczności czy osuszania torfowisk (skutek? – emisja ogromnych ilości zmagazynowanego w torfie dwutlenku węgla).
Na początku bieżącego roku
APP ogłosiła oficjalnie, że radykalnie zmienia swoją politykę dot. zarządzania lasami i staje się odpowiedzialną firmą. Organizacje pozarządowe – m.in. indonezyjski oddział Greenpeace'u czy Rainforest Action Network (RAN) – przyjęły decyzję spółki z niedowierzaniem i sporą dozą sceptycyzmu. W końcu papierniczy gigant już wielokrotnie łamał złożone wcześniej obietnice.
Wiele wskazuje jednak na to, że tym razem mamy do czynienia z deklaracją popartą faktycznymi, pozytywnymi zmianami.
Najnowszy raport Greenpeace'u – organizacji, która dotychczas bardzo zajadle krytykowała firmę – mówi o
realnych postępach w zakresie ochrony lasów deszczowych i torfowisk. Głównymi założeniami nowej polityki APP są ochrona lasów o wysokich walorach przyrodniczych (High Conservation Value, HCV), poprzez niestosowanie drewna pochodzącego z tych obszarów, a także uzyskiwanie uprzedniej zgody lokalnych społeczności na zakładanie nowych plantacji w sąsiedztwie zamieszkiwanych przez nie terenów.
Zdaniem autorów raportu APP skutecznie wdraża nowe przepisy. Co więcej f
irma zaangażowała się w rozwiązywanie konfliktów społecznych na obszarze prowincji Jambi na Sumatrze.
Spór z lokalnymi społecznościami trwa od dawna, dochodziło tam do aktów przemocy – wiele rodzin zostało przesiedlonych przez podwykonawców firmy APP, jeden z lokalnych liderów został zamordowany podczas starcia z policją.
Przedstawiciele Greenpeace'u uważają, że obecne postępy oraz zaangażowanie kluczowych decydentów firmy pozwalają mniemać , iż “tym razem ryzyko złamania obietnic przez APP jest niewielkie”. I dodają: “Greenpeace przyznaje, że w 9 miesięcy po wdrożeniu nowej polityki, APP podchodzi poważnie do własnych zobowiązań i wykazuje autentyczne zaangażowanie w proces wdrażania tych postanowień. Jednak to, czy nowa polityka faktycznie się utrzyma czy upadnie zależy od jakości zaleceń zewnętrznych rzeczoznawców oraz skrupulatności firmy w ich wdrażaniu”.
Greenpeace sygnalizuje też, że nowa polityka firmy obejmuje całość łańcucha dostaw bez względu na kraj pochodzenia surowca. Dziś tymczasem wciąż istnieje spore ryzyko, że drewno pochodzące z chronionych obszarów w krajach innych niż Indonezja, może przedostawać się do chińskich papierni należących do APP.
APP przyjęła z uznaniem najnowszy raport Greenpeace'u. Aida Greenbury, dyrektorka do spraw zrównoważonego rozwoju w firmie APP, stwierdziła: „Bardzo się cieszymy, że Greenpeace dostrzega postępy poczynione przez nas w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy [wówczas wprowadzono nowe przepisy]. Wiemy, że czekają nas lata pracy, ale ten raport utwierdził nas w przekonaniu, że obraliśmy słuszną ścieżkę starając się definitywnie wyeliminować drewno pochodzące z wylesienia w naszym łańcuchu dostaw”.
W odpowiedzi na raport Greenpeace'u firma APP wystosowała też własne sprawozdanie, w którym odnosi się do zarzutów/wątpliwości postawionych przez organizację ekologiczną oraz proponuje konkretne rozwiązania. W sprawozdaniu czytamy: „APP przyznaje, że rozmiar zadań jest ogromny i czekają nas jeszcze liczne wyzwania. Zamierzamy jednak wykonać, a w wielu przypadkach nawet przewyższyć oczekiwania naszych interesariuszy. Mamy nadzieję na dalszą współpracę z Greenpeacem oraz innymi organizacjami w celu osiągnięcia wspólnych celów oraz zakończenia wylesiani wszędzie tam, gdzie jesteśmy obecni".
Mimo udzielonych APP pochwał, Greenpeace zaleca czujność wszystkim potencjalnym klientom APP: „Każda firma, która zamierza wznowić współpracę z APP powinna podpisać z nią umowę na szczególnych warunkach, tak aby firma była zobowiązana do wykazywania postępów we wdrażaniu nowej polityki”. Przypomnijmy: w ciągu ostatnich kilku lat, pod naporem kampanii prowadzonej przez liczne organizacje ekologiczne i konsumenckie, ze współpracy z APP wycofały się między innymi: Adidas, Kraft, Mattel, Hasbro, Nestlé, Carrefour, Staples czy Unilever.