O projekcie: BUTY

Kupuj odpowiedzialnie buty

 
Zwracamy uwagę na problemy związane z przemysłem obuwniczym i skórzanym. Informujemy w jaki sposób zostały wyprodukowane buty, które można kupić w Europie. W 2013 roku na świecie zostało wyprodukowanych 22 miliardy par butów skórzanych. Tymczasem, produkcja butów może mieć negatywny wpływ na ludzi i środowisko naturalne, zarówno poprzez używane szkodliwe substancje chemiczne jak i  naruszenia praw człowieka, w tym praw pracowniczych osób zatrudnianych przy produkcji obuwia. Brak jawności łańcucha dostaw i jego kontroli może być również szkodliwy dla konsumentów i konsumentek. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wiedzieli, w jakich warunkach powstały nasze buty oraz skóra, z której zostały uszyte i reagowali na wszelkie nieprawidłowości. Wierzymy, że pracownicy i pracownice mają prawo do godnej płacy i uczciwego traktowania oraz bezpiecznych warunków pracy. Natomiast konsumenci mają prawo wiedzieć, jak ich buty powstały i czy nie stanowią zagrożenia dla ich zdrowia czy środowiska.
 
Naszymi działaniami chcemy zachęcić polskich konsumentów i konsumentki do przyłączenia się do szerokiej inicjatywy na rzecz poprawy przestrzegania praw człowieka i standardów środowiskowych w produkcji butów skórzanych. Dla dobra środowiska, osób pracujących w garbarniach i fabrykach oraz nas samychkonsumentów i konsumentek. Wspólnie możemy wpłynąć na uregulowanie kwestii kontroli produkcji obuwia skórzanego, poprzez oddziaływanie na rządy krajów europejskich, odpowiednie instytucje europejskie, firmy obuwnicze, same fabryki i garbarnie. Prowadzimy kampanię skierowaną do firm, rzecznictwo oraz szeroką akcję informacyjną. We wszystkie działania angażujemy konsumentów i konsumentki.
 
Projekt jest częścią europejskiej kampanii „Change Your Shoes”, którą współtworzymy z organizacjami pozarządowymi z całej Europy oraz z Azji. Liderem projektu jest Suedwind Agentur.
 
Dowiedz się więcej
 
W zakładce "Materiały" znajdziecie elektroniczne wersje naszych publikacji. Jeśli chcecie otrzymać publikacje w wersji drukowanej, napiszcie do nas.

Zachęcamy też do zapoznania się z artykułami z naszej "Bazy wiedzy" opisującymi na temat aspektów społecznych i środowiskowych produkcji obuwia skórzanego.
 
Przyłącz się
 
Zapraszamy do kontaktu z nami i śledzenia naszych działań wszystkie osoby zainteresowane: aktywistów i aktywistki, młodzież, nauczycieli a także firmy, które w sposób sprawiedliwy chcą produkować i sprzedawać obuwie.
 

Aktualności

Twój podpis działa. Są efekty kampanii #ChcemyWiedziec
W czerwcu rozpoczęliśmy kampanię #ChcemyWiedziec, w której apelujemy do czołowych marek obuwniczych: CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock i Leder & Schuh o jawność łańcuchów dostaw. Wasz odzew przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Zebraliśmy ponad 6000 podpisów online, natomiast podczas festiwali letnich, w których uczestniczyliśmy, pod petycją podpisało się kolejne 2000 osób! Chcecie wiedzieć jak to wyglądało? Wszystko sfilmowaliśmy! :)
Chcesz wiedzieć jak i gdzie produkowane są Twoje buty? Podpisz petycję!
Startujemy z nową kampanią: #ChcemyWiedzieć. Apelujemy do czołowych marek obuwniczych: CCC, Deichmann, Camper, Prada, Birkenstock i Leder & Schuh o jawność łańcuchów dostaw. Chcesz wiedzieć gdzie i jak powstały Twoje buty? Podpisz petycję!
Problemy skórne… branży skórzanej
Według oficjalnych danych, garbarnie z Hazaribagh wylewają dziennie prawie 22 miliony litrów nieoczyszczonych ścieków do otwartych kanałów, wpadających do rzeki Buriganga, niegdyś zaopatrującej miasto w wodę pitną, dziś uznaną za niezdatną do użytku. Ścieki obfitują w takie substancje, jak siarczan chromu (III), kwas siarkowy, różne sole, wapno, środki powierzchniowo czynne, odtłuszczacze, siarczan amonu i wiele innych chemikaliów.
"Wyprodukowano w Indonezji" to kolejny raport Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, dotyczący sytuacji pracownic i pracowników fabryk obuwniczych w Indonezji. W indonezyjskim przemyśle obuwniczym i skórzanym pracuje ponad pół miliona ludzi. Zdecydowanie najważniejszą kategorią wyrobów sektora obuwniczego jest obuwie skórzane, stanowiące niemal połowę produkcji.
Konsumenci w Europie Zachodniej często uważają, że oznaczenie „Made in Europe” jest gwarancją lepszych warunków pracy niż w krajach azjatyckich. Z naszego raportu wynika, że nie zawsze tak się dzieje, a trudne warunki pracy, w szczególności bardzo niskie wynagrodzenia, są zjawiskiem powszechnym na całym świecie. W wielu europejskich krajach przemysł odzieżowy i obuwniczy cieszą się złą sławą z powodu głodowych pensji i złych warunków zatrudnienia.
Z jakimi problemami ekologicznymi i społecznymi wiąże się produkcja butów? Jaką rolę w poprawie życia ludzi produkujących nasze buty mogą odegrać znane marki? Co każdy z nas może zrobić, by pomóc? Jakie mamy alternatywy? Na te i inne pytania zaproszeni eksperci odpowiadali podczas dwóch debat zorganizowanych przez nas w tym roku w Warszawie.
"Wyprodukowano w Indiach" to kolejny raport opublikowany właśnie przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie, dotyczący sytuacji pracowników fabryk obuwniczych i garbarni w Azji. Indie to drugi co do wielkości producent obuwia. W Indiach powstaje rocznie ok. 2 mld par butów, co stanowi 8,5% światowej produkcji.
Chiny to największy producent obuwia. Powstaje tam 60% butów produkowanych na świecie. Tylko w 2014 roku z chińskich fabryk wyszło prawie 16 mld par butów. W tym samym roku Chiny stały się największym konsumentem obuwia. Wciąż jednak większość produkowanych w Chinach butów trafia na eksport, w tym do polskich sklepów.
Z okazji Światowego Dnia Praw Człowieka, Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie zaprasza na pokaz dokumentu „Toksyczna skóra z Hazaribag”, połączonego z dyskusją na temat sytuacji pracowników fabryk branży obuwniczej i skórzanej w Indiach oraz Chinach. 
Jaką rolę w poprawie sytuacji w przemyśle skórzanym i obuwniczym mogą odegrać znane marki? Jak środowisko polskich projektantów i przyszłych projektantów może wpłynąć na poprawę sytuacji? Co na to konsumenci? Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie i Katedra Mody ASP w Warszawie serdecznie zapraszają na debatę "Wyprodukowano w Azji - czyli skąd pochodzą nasze buty?"
Risque Designs to przedsiębiorstwo społeczne z Manilii na Filipinach, które wspiera lokalnych rzemieślników, w tym przede wszystkim rzeźbiarzy. Przez lata tworzyli oni głównie figurki i symbole religijne, którymi niewiele osób się interesowało. Tal postanowiła wykorzystać ich umiejętności w nietypowy sposób.
Przedstawiamy nową grę edukacyjną kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Buty! Zagraj, a dowiesz się więcej o problemach związanych z garbowaniem skór i produkcją butów oraz o działaniach jakie mogą podjąć odpowiedzialni konsumenci i konsumentki. Gra idealna do zastosowania w szkołach i akcjach edukacyjnych!
26 września 2016, Sąd Ludowy nr 2 Okręgu Panyu skazał Zenga Feyianga na trzy lata więzienia, w zawieszeniu na cztery lata. Współoskarżeni, Zhu Xiaomei i Tang Huanxing otrzymali po 1,5 roku więzienia, w zawieszeniu na dwa lata.
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie organizuje warsztat „Kupuj odpowiedzialnie buty”, dla nauczycieli i nauczycielek III i IV etapu edukacyjnego. Spotkanie będzie dotyczyło sytuacji w przemyśle obuwniczym. Zapraszamy do Krakowa w dniu 7 października 2016.
Przedstawiamy nowy raport: “Krok po kroku… Jak firmy obuwnicze zapewniają przestrzeganie praw człowieka w swoich łańcuchach dostaw?”. Powstał on w oparciu o informacje przekazane przez 12 europejskich firm obuwniczych. Niestety zabrakło w nim głosu polskich firm.
Wesprzyj obrońców praw pracowniczych! Podpisz petycję o uwolnienie aresztowanych aktywistów z fabryki obuwnicznej Lide Shoe Factory! 
Pewnie słyszeliście o sztucznej skórze i syntetycznych zamiennikach z PCV, ale czy znacie skórę wykonaną z ananasów?
Kilkunastu polskich kiniarzy postanowiło wesprzeć nasze działania i dołączyć do kampanii Kupuj Odpowiedzialnie Buty. W styczniu i w lutym, przed każdym seansem można było obejrzeć nasz kampanijny spot.
Spójrz w dół. Czy wiesz jak powstały Twoje buty? Jeśli są skórzane to ich produkcja zaczęła się w garbarni, najprawdopodobniej w Azji, np. w Indiach gdzie przy przetwarzaniu skóry często pracują dzieci.
Od kilku miesięcy cała Europa maszerowała do Brukseli, by wesprzeć kampanię na rzecz praw pracowników szyjących nasze buty. Razem zrobiliśmy kilkadziesiąt milionów kroków!
12