O projekcie: OWOCE

Kupuj odpowiedzialnie owoce

 
Zwracamy uwagę na problemy społeczne i środowiskowe występujące przy produkcji i handlu owocami tropikalnymi. Banany i ananasy to bardzo ważna para egzotycznych owoców dostępnych w naszych sklepach. Handel bananami stanowi największą część światowego obrotu owocami. Oba owoce mają bardzo zbliżoną strukturę łańcucha dostaw – pochodzą w większości z tych samych krajów, a ich hodowla kontrolowana jest przez te same firmy. Niestety wspólną cechą są też naruszenia praw człowieka, standardów pracy i przepisów ochrony środowiska w trakcie ich produkcji i przygotowania do zamorskiej podróży. Przedstawiamy możliwości przeciwstawienia się łamaniu praw człowieka, praw pracowniczych oraz postępującemu zanieczyszczaniu środowiska. Podpowiadamy, jak wywierać wpływ na supermarkety i firmy spożywcze, aby nakłonić je do stosowania uczciwych i dobrych praktyk korzystnych dla drobnych producentów. Popularyzujemy też banany i ananasy pochodzące z upraw ekologicznych lub posiadające certyfikat Sprawiedliwego Handlu.
 
Projekt jest częścią europejskiej kampanii „Make Fruit Fair!", którą współtworzymy z organizacjami pozarządowymi z całej Europy oraz Ameryki Łacińskiej. Liderem projektu jest Oxfam Deutschland. W Polsce regionalnym partnerem projektu jest Fundacja "Koalicja Sprawiedliwego Handlu"
 
Dowiedz się więcej
 
W zakładce "Materiały" znajdziecie elektroniczne wersje naszych publikacji. Jeśli chcecie otrzymać publikacje w wersji drukowanej, napiszcie do nas.

Zachęcamy też do zapoznania się z artykułami z naszej "Bazy wiedzy" opisującymi sytuację pracownic i pracowników oraz plantatorów owoców tropikalnych. Opisujemy także dominującą rolę dyskontów i supermarketów w łańcuchu dostaw owoców tropikalnych.
 
Przyłącz się
 
Przyłącz się do naszej kampanii domagając się uczciwych warunków handlowych dla rolników uprawiających owoce tropikalne! Zapraszamy do kontaktu z nami i śledzenia naszych działań wszystkie zainteresowane osoby: aktywistów i aktywistki, młodzież, nauczycieli a także firmy, które w sposób sprawiedliwy chcą produkować i sprzedawać owoce tropikalne.
 

Aktualności

Owoce lokalne, egzotyczne, etyczne, ekologiczne
Owoce zaraz obok warzyw są najbardziej wartościowym pokarmem, który należy często spożywać, aby dostarczać organizmowi naturalnych witamin, błonnika czy mikroelementów. Warto kupować owoce lokalne i sezonowe. Ale co zrobić w zimie, kiedy nie mamy dostępu do świeżych jabłek, truskawek, malin czy jagód? Cały rok na rynku możemy kupić owoce egzotyczne. Czy są dobrą opcją dla tych lokalnych?
Stosowanie pestycydów przy uprawie bananów. Skutki i zagrożenia.
Zużycie pestycydów przy uprawach bananów ma stałą tendencję wzrostową. Szczególnie dotyczy to owoców uprawianych na eksport. Przeprowadzono badanie korelacji pomiędzy stosowaniem pestycydów a stanem zdrowia pracowników plantacji w Ekwadorze.
Uprawa i sprzedaż bananów. Ukryte koszty zewnętrzne.
Uprawa i dystrybucja bananów wiąże się z generowaniem ogromnych kosztów zewnętrznych, związanych z nieuczciwymi warunkami pracy oraz degradacją środowiska. Cena bananów na rynku europejskim powinna dawać do myślenia. Owoce sprowadzone z drugiego końca planety kosztują tyle, co te z lokalnych zbiorów. Tak jak gruszki w przypadku Polski lub jabłka w przypadku rynków zachodniej Europy.
Banany to najpopularniejsze owoce na świecie. Kupisz je w każdym supermarkecie. Przyzwyczailiśmy się, że to jedna z najtańszych przekąsek. Zdrowa i pożywna, dostępna zawsze i wszędzie. Sama słodycz. Bananowy przemysł ma jednak swoją ciemną stronę.
Pracownicy na plantacjach ananasów i bananów w Kostaryce i Ekwadorze są narażeni na trujące pestycydy, otrzymują wynagrodzenie niewystarczające na życie, a związkowcy są zwalniani. Sytuacja taka ma miejsce pomimo, że większość plantacji na których przeprowadziliśmy badania posiada certyfikat Rainforest Alliance. Wśród nich znalazły się plantacje, które zaopatrują duże europejskie sieci supermarketów, w tym Lidl. Co udało się nam osiągnąć po roku prowadzenia kampanii? Zapraszamy do przeczytania naszego podsumowania.
Rozpoczyna się kolejny rok szkolny, a wraz z nim wraca problem odżywiania się dzieci i młodzieży. Dietetycy biją na alarm, że wciąż rośnie grupa otyłych dzieci w Polsce. Według raportu Instytutu Żywności i Żywienia z 2015 roku, ponad 22 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce cierpi na nadwagę lub otyłość. Często wynika to z braku wiedzy na temat zdrowego odżywiania.
Alberto Román Acosta González, prezes oddziału Guacarí Narodowego Związku Pracowników Przemysłu Rolniczego (SINTRAINAGRO) w Kolumbii, został zamordowany, bo walczył o prawa pracowników. To już kolejny przypadek w Kolumbii, kiedy ofiarą pada obrońca praw człowieka i aktywista. Wezwij rząd Kolumbii do zapewnienia wycofanej niedawno ochrony działaczy i związkowców. Działaj!
Banan często towarzyszy nam podczas wyjazdów. W górach świetnie sprawdza się zamiast czekolady, pasuje idealnie jako składnik letnich koktajli lub po prostu energetyczna przekąska podczas wakacyjnych wycieczek. Zabierz go ze sobą w podróż, pokaż nam gdzie razem zawędrowaliście i weź udział w naszym letnim konkursie.
Banany to jedne z najbardziej lubianych owoców. Są pyszne i zdrowe, nie potrzebują reklamy, sprzedają się same. Wszyscy przyzwyczaili się też do niskich cen tej popularnej przekąski. Ale banany to też tony toksycznych chemikaliów, wymarły krajobraz, mizerne pensje i praca niszcząca zdrowie.
Ekwadorska spółdzielnia ASOGUABO działa od niemal 20 lat. Założyło ją 14 producentów, którzy chcieli sprzedawać swoje produkty klientom z Europy czy USA, bez pobierających prowizję pośredników. Taki cel trudno osiągnąć małym, pojedynczym producentom, jednak działając wspólnie mieli szansę. Udało się. Pierwszy kontener bananów Fairtrade wyruszył do Europy w październiku 1998 r.  
Chcesz się uśmiechnąć szeroko tej wiosny, być fair i kupować odpowiedzialnie? Przyjdź na Majówkę Fairtrade, którą organizujemy z okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu. 13 maja, w sobotę, w Restauracji Veganic (ul. Dolnych Młynów 10), przez cały dzień będziemy mówić o tym, jak kupować świadomie odpowiedzialnie.
W ciągu jednej godziny Miguel, pracownik plantacji bananów w Ekwadorze zarobił ok. 1 euro. W takim samym czasie, Dieter Schwarz, właściciel Lidla, sieci sprzedającej banany zerwane przez Miguela, zarobił ponad 180 tysięcy euro. Przegięcie?
Kawa, herbata, czekolada, banany, wina czy tekstylia. Kupujemy te produkty stale i chcemy wiedzieć, że zostały wyprodukowane w sposób etyczny. Uważamy, że popularne sieci dyskontowe powinny zapewnić swoim klientom stały dostęp do produktów Fairtrade.
Opryski toksycznymi pestycydami są wykonywane na plantacjach bananów w czasie, gdy przebywają na nich pracownicy. Jeden z nich ma już dość: filmuje po kryjomu jak samolot opryskujący plantacje przelatując nad otwartą stołówką, podczas gdy pracownicy jedzą w niej posiłek. Za pomocą tego filmu chce zwrócić uwagę na łamanie swoich praw. Firmy zarządzające plantacjami muszą pozwolić na tworzenie na nich organizacji pracowniczych, tak by pracownicy mogli zacząć wreszcie walczyć o swoje zdrowie i prawa!
Pestycydy, głodowe pensje, wyzysk: pracownicy plantacji w Ekwadorze i Kostaryce harują, aby wyprodukować świeże banany i ananasy, trafiające na półki naszych supermarketów. W naszej ogólnoeuropejskiej kampanii skierowanej do Lidla ponad 75 tysięcy ludzi podpisało się pod petycją domagając się godziwych płac, ochrony zdrowia i praw związkowych pracowników plantacji. Są już pierwsze efekty naszej kampanii: dwóch dostawców Lidla zaczyna zmieniać warunki na swoich plantacjach.
W poradniku znajdziecie wiele praktycznych informacji, które pomogą Wam przygotować i zrealizować własną kampanię. Dowiecie się, co leży u podstaw kampanii i decyduje o jej sukcesie. Poznacie również inspirujące kampanijne strategie oraz przykłady kreatywnych pomysłów, narzędzi i dobrych praktyk.
Od dawna marzymy, by banany Fairtrade były dostępne w regularnej sprzedaży w sklepach w naszym kraju. Przeprowadziliśmy badanie, w którym staraliśmy się oszacować dostępność bananów z certyfikatem Fairtrade i możliwości działań, które przyczynią się do zwiększenia obecności tego asortymentu w Polsce. 
Nie mają umów o pracę, ubezpieczenia czy urlopu macierzyńskiego. Jak uda im się dostać pracę, to muszą podpisać oświadczenie, że nie są w ciąży. Na plantacjach spędzają blisko 14 godzin dziennie, będąc narażone na ciągły kontakt z pestycydami niszczącymi ich skórę i zdrowie.
Zastraszanie, codzienny kontakt z pestycydami, ciężka, dwunastogodzinna praca za kwotę niewystarczającą na utrzymanie, to chleb powszedni pracownic i pracowników plantacji bananów. To właśnie z takich plantacji owoce trafiają do naszych sklepów.
"Podczas gdy zarobki na plantacjach ledwie wystarczają na życie, pensje wyższej kadry zarządzającej są olbrzymie: kwotę, którą pracownik plantacji w Ekwadorze zarabia przez rok, Dieter Schwarz, właściciel grupy Lidl, inkasuje w 68 sekund" - ulotki m.in. takiej treści znaleźli klienci w kiściach bananów w sklepach Lidla.
12 3