Ekoprzewodniki, czyli wszystkie drogi prowadzą do ekologii!
Ekoprzewodniki, czyli wszystkie drogi prowadzą do ekologii!
Źródło: http://www.123rf.com; autor: Ekaterina Pokrovsky
Coraz więcej jest przewodników i katalogów ekologicznych miejsc i firm dostępnych w Polsce. Warto zajrzeć do nich przed wakacjami i poszukać eko-lokalizacji w miejscu do którego się wybieramy. Czym te przewodniki różnią się między sobą, a co je łączy?
Spacerownik po miejscach przyjaznych świadomej konsumpcji
 
W 2008 roku Polska Zielona Sieć z partnerami opracowała Spacerownik – przewodnik po miejscach przyjaznych świadomej konsumpcji. W przewodniku znaleść można sklepy, kawiarnie, które oferują konsumentom produkty ze Sprawiedliwego Handlu, żywność ekologiczną, naturalne kosmetyki, ekologiczne środki czystości, odpowiedzialną modę, produkty z up-cyklingu i drugiej ręki, a także punktyw których można coś naprawić lub nabyć jakieś praktyczne umiejętności.
Tak więc Spacerownik nie ma na celu prezentacji „wszystkiego co w ekologii piszczy” a tylko miejsca, które można i warto odwiedzić przebywając w danym mieście, co ułatwia ich lokalizacją na google maps. Obecnie wersja internetowa prezentuje miejsca z Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Lublina, Poznania, Wrocławia, Trójmiasta i Górnego Śląska.
 
Ekologiczna Mapa Krakowa i Warszawy
 
Ekologiczna Mapa Krakowa wydana w 2005 r. przez Fundację Wspierania Inicjatyw EkologicznychWydawnictwo „Zielone Brygady” miała formę drukowaną i towarzyszyła portalowi Wirtualne Targi Ekologiczne prezentującemu firmy, organizacje, instytucje publiczne i jednostki edukacyjne o profilu ekologicznym w następujących kategoriach: architektura, banki, budownictwo, edukacja, energia, instytucje publiczne, konsulting, książki, kultura, likwidacja katastrof i zanieczyszczeń, media, ochrona przyrody, odpady, odzież, organizacje pozarządowe, powietrze i hałas, rękodzieło i produkt lokalny, rynek wtórny, sprawiedliwy handel, transport, turystyka, usługi, woda, zdrowie i uroda, zieleń, żywność, środki czyszczące. Dodatkowo mapa prezentowała ścieżki rowerowe. W tamtym czasie dostępność google maps byłą ograniczona, stąd wersja papierowa mapy. Jednak aktualizacja takiej mapy jest kosztowna, dlatego po Ekologicznej Mapie Warszawy i portalu warszawa.targi.eco.pl  w 2006 r. projekt nie był aktywnie rozwijany.
 
Zielona Inicjatywa Gospodarcza
 
W 2008 r. ta sama ekipa zapoczątkowała Zieloną Inicjatywę Gospodarczą – partnerstwo małych i mikroprzedsiębiorstw branży ekologicznej, pozarządowych organizacji ekologicznych, proekologicznych instytucji publicznych i jednostek otoczenia biznesu oraz rynku pracy na rzecz efektywności ekologicznej sektora małych i mikroprzedsiębiorstw w Krakowie oraz na rzecz wsparcia procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w sektorze proekologicznym w Krakowie. Na portalu zig.eco.pl zamieszczono prezentację tych podmiotów, wraz z lokalizacją na mapie w oparciu o google maps. Partnerstwo skupiło ok. 70 podmiotów, jednak nie stawiało sobie na celu połączenia i prezentacji wszystkich proekologicznych podmiotów. Wskutek niepowodzenia starań o pozyskanie środków, projekt nie jest aktywnie rozwijany.
 
Ekolokalizator.pl
 
Ekolokalizator.pl jest najnowszym projektem w obszarze lokalizacji firm oraz instytucji z branży ekologicznej działających na terenie Krakowa i Małopolski. Dodatkową zaletą są informacje o umiejscowieniu takich punktów jak: pojemniki do segregacji odpadów („dzwony”), apteki z punktami zbiórki przeterminowanych leków, parkingi rowerowe, tramwaje wodne, czy toalety publiczne.
Każdy podmiot przyporządkowany jest do odpowiedniej branży, co ułatwia jego znalezienie. Ważną funkcją jest możliwość szukania interesujących użytkownika portalu miejsc w podziale na konkretne ulice bądź dzielnice miasta. Dodatkowo można oznaczyć konkretne miejsce jako „moją lokalizację”, co pozwala odnaleźć ekomiejsca w interesującej nas okolicy. Każdy punkt umieszczany na Ekolokalizatorze ma automatycznie generowany wątek na forum. Funkcja ta pozwala konsumentom na wymienianie się rzetelnymi informacjami oraz opiniowanie wszystkich ekomiejsc. W najbliższym czasie zostaną otwarte dwie, dodatkowe sekcje: informacyjna oraz kalendarium ekowydarzeń. Dzięki artykułom mieszkańcy będą mogli dowiedzieć się więcej o konkretnych miejscach, czy inicjatywach promujących ekologię. Natomiast w kalendarzu umieszczane będą wszystkie eventy, szkolenia, seminaria czy inne wydarzenia powiązane z ekologią, które licznie występują w Krakowie. Docelowo Ekolokalizator.pl planuje swój rozwój na obszar całej Małopolski.
 
Dobre zakupy
 
Dobre zakupy, czyli internetowy poradnik dla konsumentów, to najnowszy projekt Polskiej Zielonej Sieci. Prezentuje on dostępne w Polsce marki odpowiedzialne społecznie i środowiskowo. Weryfikacji deklaracji producentów dokonano pod kątem ośmiu kryteriów odpowiedzialności. Tam gdzie do możliwe oparto się na wiarygodnych certyfikatach. Firmy musiały odpowiedzieć na pytania: Czy stosują surowce, które powstały w sposób przyjazny dla środowiska i/lub materiały z recyklingu? Czy produkują w sposób przyjazny dla środowiska, a ich relacje handlowe przebiegają zgodnie z zasadami Sprawiedliwego Handlu? Czy zapewniają pracownikom godne warunki pracy? Czy wspierają rozwój ekonomii społecznej? Czy są przejrzyste i umożliwiają konsumentom prześledzenie całego łańcucha dostaw? Czy wspierają lokalną gospodarkę?
W zależności od stopnia zaangażowania w danym obszarze firma mogła otrzymać kolor: ZIELONY (bardzo dobry wynik); ŻÓŁTY (wynik zadawalający, przeciętny); CZERWONY (wynik niedostateczny). Aby znaleźć się w „Dobrych zakupach” trzeba osiągnąć wynik zadawalający co najmniej w jednej kategorii 1-5 (surowce przyjazne środowisku, materiały z recyklingu, produkcja przyjazna środowisku, standardy pracy, Sprawiedliwy Handel). Kryteria w kategoriach 6-8 (przejrzystość łańcucha dostaw, ekonomia społeczna, lokalność) mają charakter dodatkowy. Wszystkie profile marek zlinkowane są z aplikacją google maps tak by konsument mógł łatwo sprawdzić czy dana marka dostępna jest w okolicy. Obecnie w Dobrych zakupach konsumenci znajdą produkty z następujących branż: zabawki, ubrania, meble i artykuły do domu oraz artykuły papiernicze. W przygotowaniu są kosmetyki, środki czystości, żywność i elektronika.
 
Soc-Rates.pl
 
Z kolei portal Soc-Rates.pl mierzy poziom zadowolenia osób prywatnych (np. pracowników, klientów, przedstawicieli społeczeństwa, inwestorów indywidualnych), czy kontrahentów z relacji z daną firmą. Na podstawie ocen użytkowników nadaje się firmom całościowy Społeczny Rating będący średnią arytmetyczną wszystkich ocen nadanych firmie przez jej interesariuszy. Poniżej zostały przedstawione przedziały dla poszczególnych ratingów:
  • 100% – 80%: Świeża Mięta (zielony)
  • 79% – 60%: Słodka Pomarańcza (pomarańczowy)
  • 59% – 30%: Kwaśny Pomidor (czerwony)
  • 29 % – 0%: Czarny Bez (fioletowy)
 
Komentarze