Czego chce młodzież? Warsztat w ramach projektu "Moja rewolucja".
Środa, 07.02.2018. Katarzyna Salus
Czego chce młodzież? Warsztat w ramach projektu "Moja rewolucja".
Co chciałbyś/chciałabyś zmienić w Twoim mieście i kraju? Jakie są najbardziej palące problemy współczesnego świata? Z jakimi zagrożeniami wiąże się nadmierna produkcja i konsumpcja? Na te i inne pytania odpowiadali krakowscy gimnazjaliści, podczas warsztatu zorganizowanego w ramach projektu "Moja rewolucja".
Spotkanie z młodzieżą odbyło się 2 lutego, w Gimnazjum przy Zespole Szkół Palotyńskich w Krakowie. Ponad 20 uczniów i uczennic wyodrębniło sporo obszarów związanych z życiem społecznym, konsumpcją i ekologią, które według nich wymagają zmiany. Młodzież mówiła o kwestiach dotyczących postępującego w zastraszającym tempie zanieczyszczenia środowiska, wspominała o powszechnym smogu i braku szacunku do naturalanych zasobów. Czyste miasto i czysty świat to jeden z postulatów wysuniętych przez uczniów.
 
Młodzież dyskutowała również o problemach związanych z nieodpowiedzialną konsumpcją i o tym, jakie są jej skutki, w kontekscie globalnym, oraz o ludziach, którzy wytwarzają produkty codziennego użytku i o ich sytuacji. Rozmawiano rownież o problemach socjalnych dotyczących bezdomności i bezrobocia oraz kwestiach związanych z postawami obywatelskimi i z szeroko pojętym aktywizmem społecznym.
 
Najbardziej istotną częścią spotkania był warsztat w wyłonionych 3 grupach, przeprowadzony metodą World Cafe. Każda z grup pracowała na zadany temat: "Ja", "Moje miasto", "Mój świat". Uczniowie mówili o potrzebie tolerancji, empatii i sprawiedliwości.
 
Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach projektu "Moja rewolucja". Planowane są kolejne spotkania z młodzieżą, m.in z grupą ekspatów, czyli obcokrajowców mieszkających lub uczących się w Polsce, oraz z grupą aktywistów i wolontariuszy. Z trzech grup obecnych na warsztatach wyłonimy 20 osób, które pojadą z nami do Bolonii i Wiednia, gdzie wraz z młodzieżą z innych krajów wypracują "Manifest zmian".
 
Projekt „Moja rewolucja” jest realizowany przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie, od 01.09.2017 r. do 31.12.2018 r., w partnerstwie z organizacjami pozarządowymi z Austrii (Südwind), Włoch (GVC) i Słowenii (Focus) oraz z władzami lokalnymi w Bolonii i Instytutem Edukacji Dorosłych z Wiednia. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie jest polskim partnerem projektu. Tematycznie projekt koncentruje się głównie na upamiętnieniu zmian i przemian społecznych, do jakich doszło przed stuleciem w wyniku rewolucji pracowniczych i obywatelskich oraz na zmianach nawyków konsumpcyjnych, do których doszło po przemianach gospodarczych w 1989 r. w Europie Środkowo-Wschodniej. Zastanowimy się nad poziomem świadomości i kwestii zaangażowania konsumentów na rzecz zrównoważonej produkcji i konsumpcji, uczciwego handlu, braku odpadów itd.
 
______________________________________________________________________________________

 

Projekt "Moja rewolucja" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Za treści w projekcie odpowiada Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, poglądy w ramach jego wyrażane niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.

 
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
Ushirika - polska inicjatywa pomocy kobietom w kenijskich slumsach
Spółdzielnia Ushirika to otwarty, społeczno-artystyczny projekt, którego sposób działania wywodzi się z tradycji plemiennych, ale także nawiązuje do polskich ruchów spółdzielczych. Podstawę funkcjonowania spółdzielni stanowi praca kolektywna, dzięki której jej członkowie wymieniają się doświadczeniami, umiejętnościami oraz rozwijają własną kreatywność.  
Naprawmy modę. Nasz poradnik dla odpowiedzialnych konsumentek i konsumentów.
Nikt z nas nie chce, żeby nasze buty i ubrania przyczyniały się do czyjejś krzywdy. Wielkie marki zgarniają jednak ogromne zyski, podczas gdy pracownicy i pracownice dostają głodowe płace, ryzykując pracą w niebezpiecznych warunkach. Co możemy zrobić, by mieć pewność, że ludzie, którzy szyją nasze ubrania i buty, są traktowani fair? Polecamy nasz nowy poradnik.
Wrzuć BANANA do plecaka swojego dzieciaka!
Rozpoczyna się kolejny rok szkolny, a wraz z nim wraca problem odżywiania się dzieci i młodzieży. Dietetycy biją na alarm, że wciąż rośnie grupa otyłych dzieci w Polsce. Według raportu Instytutu Żywności i Żywienia z 2015 roku, ponad 22 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce cierpi na nadwagę lub otyłość. Często wynika to z braku wiedzy na temat zdrowego odżywiania.
Kawa, herbata, czekolada, banany, wina czy tekstylia. Kupujemy te produkty stale i chcemy wiedzieć, że zostały wyprodukowane w sposób etyczny. Uważamy, że popularne sieci dyskontowe powinny zapewnić swoim klientom stały dostęp do produktów Fairtrade.
W Wielkiej Brytanii ruszyła niedawno kampania, która ma skłonić konsumentów do radosnego buszowania w secondhandach, do poszukiwania „odzieżowych skarbów” i zaangażowania się na rzecz “aktywizmu naprawczego” („napraw, zamiast kupować nowe”). Kampania #Secondhandfirst to dobry przykład na ograniczanie góry odpadów tekstylnych, która wciąż rośnie i rośnie - także w Polsce.
W poradniku znajdziecie wiele praktycznych informacji, które pomogą Wam przygotować i zrealizować własną kampanię. Dowiecie się, co leży u podstaw kampanii i decyduje o jej sukcesie. Poznacie również inspirujące kampanijne strategie oraz przykłady kreatywnych pomysłów, narzędzi i dobrych praktyk.