About project: CLOTHES

Buy clothes responsibly

 
We raise awareness of the problems associated with clothing and textile industry among people interested in fashion, both as designers and consumers. We draw attention to social and environmental abuses related to the production of clothes we wear everyday. We also promote positive alternatives to the conventional, global brands. We show how to stand up against the violations of human rights, workers' rights and continuing pollution of the environment. We advise on how to encourage manufacturers to implement equitable policies that are beneficial both to employees and consumers. We promote responsible fashion that supports human rights, the principles of Fair Trade and recycling. We help producers to find out how they can manufacture clothes responsibly.
 
Learn more
 
Under the tab "Dowloads" you can find digital versions of our publications including a guide-book "Towards responsible fashion" that provides fashion brands and designers with a simple and clear introduction to the topic.
 
You can also take a look at the articles in our “Resources” describing the situation of workers in clothes factories and farmers producing cotton or flax. There is also information regarding certification systems, mulistakeholder initiatives and much more. This database is constantly being expanded, so watch this space.
  
We strongly encourage you to use Good Shopping – first online consumer guide in Poland with a ranking of the most eco-friendly and socially responsible brands and companies. Whole shopping guide is available in English!
 
Join us
 
We invite  fashion designers, retailers, fashion design and production teachers and anybody interested in CSR issues to contact us and follow our actions.
 

News (in Polish)

Przemysł odzieżowy odpowiada za więcej niż jedną trzecią mikroplastiku w oceanach
Za każdym razem, kiedy ubranie jest prane, ponad 700 000 mikroskopijnych włókien uwalnia się do oceanów, gdzie mogą być one połknięte przez organizmy żyjące w morzu, stając się częścią łańcucha pokarmowego i potencjalnie skończyć na naszych talerzach.
Co dzieje się z odzieżą wrzucaną do kontenerów?
Co dzieje się z tekstyliami, które wyrzucamy? Czy istnieją jakieś skuteczne alternatywy, które pozwalają naszej odzieży zyskać drugie życie? Co z kontenerami na odzież używaną? Dokąd trafiają wyrzucane tam ubrania, zabawki, pościel, buty i inne tekstylia?
Odpowiedzialna moda od kuchni. Fashion Revolution Week 2019
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, Fairtrade Polska i Fashion Revolution rozpoczynają cykl spotkań dla osób ze świata mody zainteresowanych zrównoważoną i sprawiedliwą produkcją odzieży.  27 kwietnia spotkamy się w Warszawie, a 11 maja w Krakowie.
Niskie ceny, ciuchy za grosze... Czy Was też dopadło przedświąteczne zakupowe szaleństwo i nie wiecie co zrobić, by nie ulec „modzie na szybką modę”, nie zanieczyszczać środowiska i nie dać się zmanipulować przez przemysł odzieżowy? Mamy na to radę. A nawet kilka rad!
Materiały naturalne i materiały sztuczne. Podział znany nam wszystkim. Wydawałoby się, że te pierwsze są przyjazne dla człowieka i środowiska, a te drugie wręcz przeciwnie. Niestety świat tekstyliów nie jest czarno-biały. Skąd masz więc wiedzieć, że materiał, z którego wykonane jest Twoje ubranie, jest przyjazny środowisku, a jego powstanie nie wiązało się z łamaniem praw człowieka?
Idziesz do sklepu, patrzysz na ubranie i Twoją uwagę przykuwają napisy „eko”, „organic” „green”, „conscious”, „sustainable”, „non-toxic”, „natural” etc. Widzisz też różne hasła, znaczki i etykiety i nie wiesz co one faktycznie oznaczają… A może czasami jest to tylko greenwashing czyli tzw. ekościema mająca na celu nabić Cię w butelkę, byś myślała, że kupujesz produkt etyczny i przyjazny dla środowiska?
Każdy nosi dżinsy - to dość stanowcze stwierdzenie, jednak ciężko się z nim nie zgodzić. Większość ludzi nosi dżinsowe spodnie na co dzień, a popyt na modne i tanie dżinsy nigdy nie był tak wysoki. Jednak, czy zdajemy sobie sprawę z konsekwencji, jakie niesie popularność tzw. szybkiej mody? Co możemy zrobić, żeby ograniczyć jej negatywny wpływ na środowisko?
Na pewno kupujesz ubrania czy buty. Chcesz by były modne, ładne i wygodne, ale czy zastanawiasz się skąd pochodzą? Czy Twoje buty przypadkiem nie zawierają szkodliwych chemikaliów? Ile zarobiły szwaczki, które uszyły Twoje spodnie? I gdzie trafiają pieniądze, jakie zostawiasz w sklepie? Odpowiedzi na te pytania znają marki modowe.  
Zapraszamy na wydarzenie, które odbędzie się w tzw. Black Friday, czyli dzień, w którym w sklepach zaczynają się przedświąteczne wyprzedaże. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie proponuje spędzenie tego dnia z daleka od galerii handlowych - bardziej świadomie, w duchu slow i zero waste. 
Jesienna edycja największych targów polskiej mody autorskiej w Polsce odbędzie się 6 i 7 października w Centrum Praskim Koneser. Organizatorzy zaprosili m. in. do współpracy niezależnych polskich projektantów, tworzących marki zgodne z filozofią „slow” oraz dwie organizacje zajmujące się odpowiedzialną konsumpcją - Fundację Kupuj Odpowiedzialnie i Fundację Fairtrade Polska.
Szybka moda przypomina fastfood. Jest tania, uzależnia i szkodzi środowisku. Jej skutkiem są tony nikomu niepotrzebnych ubrań, które trafiają na składowiska śmieci lub do krajów globalnego Południa niszcząc ich gospodarkę. Czy możesz coś z tym zrobić? Każdy może. My podpowiemy Ci, w jaki sposób nie dać się modzie na marnowanie i zrobić coś dobrego dla środowiska.
W 2013 roku H&M ogłosił, że do 2018 dopilnuje, by osoby pracujące w jego łańcuchu dostaw otrzymywały godną płacę. Czy tak się stało? Jak wynika z nowego raportu organizacji Clean Clothes Campaign marka nadal nie wywiązuje się z obietnic.
Warszawska marka "Culture Bags" zaprosiła do udziału w swoim niecodziennym projekcie 20 polskich artystów i artystek. 11 września, w klubie Hideout, odbędzie się wernisaż ich prac.
Kiedy miliony ludzi na świecie przygotowują się do kibicowania ulubionym drużynom podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, raport Foul Play, opublikowany przez Éthique sur l’éthiquette i Clean Clothes Campaign ujawnia, że ​​adidas i Nike, główni sponsorzy tego wydarzenia, nie zapewniają godnej płacy pracownicom i pracownikom w swoich łańcuchach dostaw.
Sustainable Fashion Awards 2018 (SFA)  jest nagrodą dedykowaną projektantom i markom z całego świata, których działania i praktyki można określić jako społecznie lub środowiskowo odpowiedzialne.
H&M, globalna marka odzieżowa, 5 lat temu zobowiązała się, że do 2018 r. podniesie pracownikom w swoim łańcuchu dostaw wynagrodzenia do poziomu godnej płacy. Wygląda jednak na to, że H&M zagubił się nieco w swoich działaniach. Wyciągnijmy pomocną dłoń i pomóżmy mu wyjść na prostą!
"Zdajemy się nie zauważać związku między pracą tych, którzy produkują nasze ubrania, a naszą wiecznie niezaspokojoną potrzebą nabywania tego, co modne w niskich cenach". Przeczytajcie tekst Subindu Garkhel z Fairtrade Foundation w Wielkiej Brytanii, która opowiada o swoich doświadczeniach w pracy w sektorze odzieżowym i zachęca do pytania marek #whomademyclothes?
W przemyśle modowym wszystko dzieje się szybko. Co sezon zmieniają się trendy, marki wypuszczają na rynek kilkanaście nowych kolekcji rocznie, a kobiety i mężczyźni uprawiający bawełnę lub szyjący nasze ubrania muszą pracować jeszcze szybciej i jeszcze więcej, zarabiając grosze. Fashion Revolution Week obchodzony jest na całym świecie w rocznicę tragedii Rana Plaza, aby uczcić pamięć ofiar i domagać się od marek transparentności. W tym roku Fashion Revolution Week trwa od 23 do 29 kwietnia.
Od wielu lat pracownice i pracownicy oraz wspierające ich organizacje pozarządowe walczą o to, by ludzie szyjący ubrania w Azji, Afryce czy Europie Wschodniej otrzymywali płace wystarczające im na życie. Niestety tak się wciąż nie dzieje. Większość z nich zarabia równowartość płacy minimalnej. Te wynagrodzenia zwykle nie wystarczają na podstawowe potrzeby. Dlaczego nic się nie zmienia?  
Wiele marek odzieżowych produkuje w Bangladeszu. Jeszcze kilka lat temu praca w fabrykach ubrań była śmiertelnie niebezpieczna. W 2013 roku, w odpowiedzi na katastrofalną sytuację, powstała inicjatywa, w którą zaangażowało się ponad 200 marek. Program bezpieczeństwa (Accord) miał na celu uczynienie z fabryk miejsc pracy, w których pracownicy nie będą musieli obawiać się o swoje życie i zdrowie.
12345 ... 15