CO ZROBIMY Z ZEBRANYMI PIENIĘDZMI Z 1,5%?
Od lat angażujemy się na rzecz czystej planety, odpowiedzialnych zakupów, a w tym roku skupiamy się na warunkach pracy szwaczek w Polsce i nie tylko. Środki z 1,5% przeznaczymy na kampanię obejmującą:
- dalszy rozwój i promocję aplikacji Dobre Zakupy i Spacerownik, które pokazują, co i gdzie kupować, aby wspierać zrównoważony przemysł odzieżowy, a tym samym szwaczki
- dalszy rozwój i promocję strony fashionchecker.org.pl gdzie możesz sprawdzić transparentność marek odzieżowych
- kampanię uświadamiającą, w mediach i social mediach – chcemy dostarczać informacji o tym jak szyte są nasze ubrania i co zrobić by ubierać się odpowiedzialnie
- dialog z polskimi firmami – chcemy rozmawiać o tym jak sprawić by polska moda była tworzona z poszanowaniem pracowników i środowiska
- rzecznictwo na poziomie europejskim i krajowym na rzecz wprowadzenia prawa nakładającego odpowiedzialność firm za ich łańcuchy dostaw (obowiązkowa należyta staranność).
Koszt przeprowadzenia całej akcji to 8 000 złotych, które musimy zebrać, aby nagłośnić temat i zmobilizować konsumentów, producentów i innych aktorów sceny politycznej do zmiany. Jesteś z nami?
Co JUŻ ZROBILIŚMY?
-
Wywiady z 22 szwaczkami z 13 miejscowości – na ich podstawie powstały artykuły o problemach polskich szwaczek
- Stworzenie nowoczesnego narzędzia: Fashion Checker, dzięki któremu możesz sprawdzić transparentność marek odzieżowych
- Stworzenie aplikacji na smartfony Dobre Zakupy, która jest rankingiem najbardziej przyjaznych środowisku i odpowiedzialnych społecznie marek. Ekologiczne produkty, zdrowa żywność i odpowiedzialna moda to hasła, które są bliskie zarówno naszej organizacji, jak i firmom, które wspieramy. Dobre zakupy to podręczna "ściągawka", która pozwala wybrać w gąszczu globalnych i lokalnych firm, te, które poważnie podchodzą do kwestii ochrony środowiska, ekologii i odpowiedzialności społecznej
- Stworzenie aplikacji na smartfony Spacerownik, która jest mobilnym przewodnikiem po miejscach, oferujących swoim klientom nie tylko wysokiej jakości produkty czy usługi, ale także szanujących środowisko, promujących proekologiczne zachowania, dbających o swoich pracowników, wspierających realizację praw człowieka oraz odpowiedzialnych społecznie
-
Kampanię medialną wspierającą szwaczki – 46 publikacji w mediach tradycyjnych, które dotarły do ponad 2,5 miliona osób.
-
Wsparcie 3 szwaczek podczas sprawy sądowej – zwolnione dyscyplinarnie z zakładu, po tym jak zastrajkowały przeciw złym warunkom pracy
-
Otworzyliśmy linię telefoniczną dla szwaczek – wspierające rozmowy ze szwaczkami, zwłaszcza w kontekście konsekwencji pandemii COVID-19
-
Współpracowaliśmy z Pełnomocniczką ds. równego traktowania – w rezultacie Pełnomocniczka podjęła interwencję i zobowiązała Państwową Inspekcję Pracy do przedstawienia sprawozdania z dotychczas przeprowadzonych kontroli
-
Przeprowadziliśmy rozmowy z 6 firmami szyjącymi w Polsce, na temat działań poprawiających sytuację szwaczek.