Co możesz zrobić by pomóc nam #NaprawićModę?
Wtorek, 11.12.2018. Katarzyna Salus
Co możesz zrobić by pomóc nam #NaprawićModę?
Fot. https://maciekzygmunt.com/
Niskie ceny, ciuchy za grosze... Czy Was też dopadło przedświąteczne zakupowe szaleństwo i nie wiecie co zrobić, by nie ulec „modzie na szybką modę”, nie zanieczyszczać środowiska i nie dać się zmanipulować przez przemysł odzieżowy? Mamy na to radę. A nawet kilka rad!
Większość z nas wie, że nie należy przesadzać z kompulsywnym przedświątecznym kupowaniem. Dlaczego? Bo ciuchy za grosze i atrakcyjne promocje brzmią może świetnie, ale mają swoją cenę. Sklepy wabią nas promocjami, które osiągane są kosztem fatalnych warunków pracy i bardzo niskich zarobków osób, które szyją nasze ubrania. Co gorsza, wizja zaoszczędzenia kilku złotych sprawia, że często kupujemy rzeczy, których nie potrzebujemy, w związku z czym lądują one na wysypisku śmieci.
 
Co zrobić by podejmując codzienne decyzje nie tylko nie szkodzić środowisku, ale również przyczynić się do głębszych zmian w systemie? Wbrew pozorom wiedza o tym nie jest wiedzą tajemną, a zrozumienie zasad działania przemysłu modowego i zmiana nawyków związanych ze sposobem w jaki traktujemy ubrania mogą sporo pomóc.
 
Jak? By ułatwić Wam zadanie nakręciliśmy o naprawianiu mody kilkuminutowy film.
 
 
 
A jeśli będzie Wam mało to proponujemy jeszcze coś do poczytania:
 
 
 
 
 
______________________________________________________________________________________________
 
Film został nagrany podczas wydarzenia „Naprawmy Modę w Czarny Piątek” zorganizowanego w ramach projektu "Naprawmy modę! – kampania informacyjno-edukacyjna na rzecz zrównoważonej produkcji i konsumpcji ubrań i butów", współfinansowanego w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
Bambus, tencel, bawełna czy poliester – z jakich materiałów wybierać ubrania?
Materiały naturalne i materiały sztuczne. Podział znany nam wszystkim. Wydawałoby się, że te pierwsze są przyjazne dla człowieka i środowiska, a te drugie wręcz przeciwnie. Niestety świat tekstyliów nie jest czarno-biały. Skąd masz więc wiedzieć, że materiał, z którego wykonane jest Twoje ubranie, jest przyjazny środowisku, a jego powstanie nie wiązało się z łamaniem praw człowieka?
Znaki, etykiety, certyfikaty – jak sprawdzić czy moda jest naprawdę eko i fair?
Idziesz do sklepu, patrzysz na ubranie i Twoją uwagę przykuwają napisy „eko”, „organic” „green”, „conscious”, „sustainable”, „non-toxic”, „natural” etc. Widzisz też różne hasła, znaczki i etykiety i nie wiesz co one faktycznie oznaczają… A może czasami jest to tylko greenwashing czyli tzw. ekościema mająca na celu nabić Cię w butelkę, byś myślała, że kupujesz produkt etyczny i przyjazny dla środowiska?
Dobre zakupy – jak się zarazić modą na odpowiedzialność?
Na pewno kupujesz ubrania czy buty. Chcesz by były modne, ładne i wygodne, ale czy zastanawiasz się skąd pochodzą? Czy Twoje buty przypadkiem nie zawierają szkodliwych chemikaliów? Ile zarobiły szwaczki, które uszyły Twoje spodnie? I gdzie trafiają pieniądze, jakie zostawiasz w sklepie? Odpowiedzi na te pytania znają marki modowe.  
Zapraszamy na wydarzenie, które odbędzie się w tzw. Black Friday, czyli dzień, w którym w sklepach zaczynają się przedświąteczne wyprzedaże. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie proponuje spędzenie tego dnia z daleka od galerii handlowych - bardziej świadomie, w duchu slow i zero waste. 
Szybka moda przypomina fastfood. Jest tania, uzależnia i szkodzi środowisku. Jej skutkiem są tony nikomu niepotrzebnych ubrań, które trafiają na składowiska śmieci lub do krajów globalnego Południa niszcząc ich gospodarkę. Czy możesz coś z tym zrobić? Każdy może. My podpowiemy Ci, w jaki sposób nie dać się modzie na marnowanie i zrobić coś dobrego dla środowiska.
W 2013 roku H&M ogłosił, że do 2018 dopilnuje, by osoby pracujące w jego łańcuchu dostaw otrzymywały godną płacę. Czy tak się stało? Jak wynika z nowego raportu organizacji Clean Clothes Campaign marka nadal nie wywiązuje się z obietnic.