Adidas i Nike: Rekordowe kwoty dla piłkarzy, głodowe pensje dla pracownic
Poniedziałek, 11.06.2018. Katarzyna Salus
Adidas i Nike: Rekordowe kwoty dla piłkarzy, głodowe pensje dla pracownic
Fot. Frantzou Fleurine on Unsplash
Kiedy miliony ludzi na świecie przygotowują się do kibicowania ulubionym drużynom podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, raport Foul Play, opublikowany przez Éthique sur l’éthiquette i Clean Clothes Campaign ujawnia, że ​​adidas i Nike, główni sponsorzy tego wydarzenia, nie zapewniają godnej płacy pracownicom i pracownikom w swoich łańcuchach dostaw.
Mistrzostwa świata w piłce nożnej to wydarzenie, podczas którego rywalizuje się nie tylko o sportowe trofea. To także arena walki dwóch największych firm produkujących odzież sportową, które razem sponsorują 22 z 32 biorących udział w rozgrywce drużyn. W ciągu ostatniej dekady adidas i Nike podwoiły budżet na wydatki związane ze sponsoringiem drużyn. Jakiego rzędu są to kwoty? Zespół niemiecki będzie otrzymywał 65 milionów euro od adidasa rocznie (aż do następnych mistrzostw), a francuska reprezentacja wynegocjowała 50,5 miliona euro od marki Nike.

Płace pracownic i pracowników w łańcuchu dostaw tych samych marek nie rosną jednak tak szybko. Opublikowany dzisiaj nowy raport Foul Play porównuje obecne koszty produkcji obuwia sportowego marki Nike i adidas z tymi sprzed 25 lat. Udział tych kosztów, które trafiają do kieszeni pracowników, jest obecnie o 30% niższy niż na początku lat dziewięćdziesiątych.
 
Znaczna część odzieży sportowej adidasa i Nike'a jest produkowana w Indonezji, gdzie 80% pracowników branży odzieżowej to kobiety, które zarabiają od 82 do 200 euro miesięcznie. Według obliczeń Asia Floor Wage, kwota, która pozwala na godne życie to 363 euro… Nike i adidas mogłyby płacić pracownicom i pracownikom godne płace, tymczasem zwiększają wydatki na sponsoring do niespotykanego dotychczas poziomu. Marki postanowiły wydawać swoje pieniądze na piłkarzy, zamiast zadbać o osoby szyjące ich ubrania i buty.
 
W 2011 roku, pod naciskiem konsumentów i fanów sportu, adidas i Nike oraz kilka dużych marek sportowych podpisało ze związkami zawodowymi porozumienie chroniące ich prawa (Indonesian Freedom of Association Protocol). Sygnatariusze zgodzili się również rozpocząć negocjacje w sprawie dwóch innych kwestii wymagających naprawy: niskich płac i niepewnego zatrudnienia. Jednak dziesięć lat od rozpoczęcia negocjacji w 2008 r. marki odmawiają kontynuowania tego procesu.
 
Przypomnijmy adidasowi i Nike, że od widoczności na stadionach ważniejsze jest życie ich pracownic i pracowników.
 
Co możesz zrobić?
  • Zwróć się do marek bezpośrednio na ich profilach na FB i przypomnij o złożonych obietnicach
    Profil marki adidas znajdziesz tutaj,
    Profil marki Nike znajdziesz tutaj
Możesz napisać:
@Adidas/Nike, 7 lat temu obiecaliście negocjować umowę o wynagrodzeniach z indonezyjskimi pracownikami - indonezyjscy pracownicy wciąż czekają.
[Adidas/Nike you promised to negotiate an agreement on wages with Indonesian workers 7 years ago - Indonesian workers are still waiting]
 
Użyj hasztagów: #FoulPlay #worldcup #football #LivingWage #adidas #nike
  • Zwróć się do marek bezpośrednio na Twitterze
Możesz napisać:
@adidas, zaoferowałeś niemieckiej drużynie największy kontrakt sponsorski w historii - 65 milionów euro rocznie, ale pracownicy, którzy szyją twoje koszule i buty, nadal nie otrzymują godnej płacy.
[@adidas, you offered the German Mannschaft the largest sponsorship contract in history - 65 million euros per year, but the workers that stitch your shirts and shoes still receive poverty wages]
 
lub
@Nike, płacisz rekordowe stawki sponsorowanym przez ciebie drużynom piłkarskim. Gdybyś płacił im tyle, co podczas ostatnich mistrzostw, mógłbyś zapewnić godne płace w całym łańcuchu dostaw.
[@Nike, you pay record-breaking sponsorships to football teams. If you would have left the amounts at the level of the last worldcup you could have easily paid for living wages throughout your supply chain]
 
Pamiętaj o tych hasztagach: #FoulPlay #worldcup #footbal #LivingWage #adidas #nike
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły
H&M, dotrzymuj obietnic i płać pracownikom godną płacę!
H&M, globalna marka odzieżowa, 5 lat temu zobowiązała się, że do 2018 r. podniesie pracownikom w swoim łańcuchu dostaw wynagrodzenia do poziomu godnej płacy. Wygląda jednak na to, że H&M zagubił się nieco w swoich działaniach. Wyciągnijmy pomocną dłoń i pomóżmy mu wyjść na prostą!
Dlaczego markom odzieżowym tak ciężko płacić godziwe wynagrodzenia?
Od wielu lat pracownice i pracownicy oraz wspierające ich organizacje pozarządowe walczą o to, by ludzie szyjący ubrania w Azji, Afryce czy Europie Wschodniej otrzymywali płace wystarczające im na życie. Niestety tak się wciąż nie dzieje. Większość z nich zarabia równowartość płacy minimalnej. Te wynagrodzenia zwykle nie wystarczają na podstawowe potrzeby. Dlaczego nic się nie zmienia?  
Ushirika - polska inicjatywa pomocy kobietom w kenijskich slumsach
Spółdzielnia Ushirika to otwarty, społeczno-artystyczny projekt, którego sposób działania wywodzi się z tradycji plemiennych, ale także nawiązuje do polskich ruchów spółdzielczych. Podstawę funkcjonowania spółdzielni stanowi praca kolektywna, dzięki której jej członkowie wymieniają się doświadczeniami, umiejętnościami oraz rozwijają własną kreatywność.  
Nikt z nas nie chce, żeby nasze buty i ubrania przyczyniały się do czyjejś krzywdy. Wielkie marki zgarniają jednak ogromne zyski, podczas gdy pracownicy i pracownice dostają głodowe płace, ryzykując pracą w niebezpiecznych warunkach. Co możemy zrobić, by mieć pewność, że ludzie, którzy szyją nasze ubrania i buty, są traktowani fair? Polecamy nasz nowy poradnik.
Zakłady produkujące tkaniny, od których kupują znane europejskie marki odzieżowe, takie jak m.in. H&M i Zara, powodują gigantyczne szkody dla środowiska. Okazuje się, że fabryki wiskozy, gdzie powstają nasze ubrania zrzucają nieoczyszczone i toksyczne ścieki prosto do rzek i strumieni.
Nie wiesz co zrobić ze starymi jeansami? Z pomocą przychodzi KOKOworld, firma, która zbiera stare jeansy, żeby zrobić z nich dobro! Jeansy, które powstały jako odzież robocza dla farmerów i górników, są bardzo trwałe. Dlatego warto wykorzystać je ponownie, nawet jeśli już są wyraźnie znoszone lub poprzecierane.