Ktoś zawsze płaci wysoką cenę! Obejrzyj spot i podpisz petycję.
Czwartek, 08.10.2015. Maria Huma
Poprawić poziom życia ludzi produkujących owoce tropikalne można na wiele sposobów. Czasami wystarczy kilka kliknięć. Zobacz nasz spot i podpisz petycję do Komisarz Bieńkowskiej. To ona niebawem zadecyduje czy UE wprowadzi bardziej zdecydowane regulacje przeciwko nadużyciom supermarketów.
 
 
Niska płaca, codzienny kontakt ze szkodliwymi substancjami chemicznymi, poniżanie, prześladowania związkowców – to codzienność pracowników plantacji bananów z Ameryki Łacińskiej i Afryki.
 
„Zajmuję się aplikacją nawozów w firmie produkującej banany.  Chciałabym, żeby supermarkety płaciły za banany wyższe ceny. Wtedy firma mogłaby podnieść moją pensję – warunki życia i pracy zmieniłyby mi się na lepsze”  
- Lilian Nfor (34), robotnica na plantacji, Kamerun
 
„Niezrównoważone, nieuczciwe ceny są zagrożeniem dla mojego źródła utrzymania, dobra moich dzieci i przyszłości naszej społeczności”
- Samuel Denniston, drobny producent, Wyspy Nawietrzne
 
„Pracuję w pakowalni na plantacji bananów. Jeśli supermarkety będą płacić uczciwie za kupowane banany, będę mogła więcej zarabiać”
- Bridget Tchafac (30), pracownica pakowalni, Kamerun
 
Handel owocami w całej Europie jest zdominowany przez sieci supermarketów oraz kilka firm owocowych. Duże sieci supermarketów, takie jak Aldi, Carrefour, Lidl i Tesco, nadużywają swojej wpływowej pozycji i ogromnej siły, jaką dysponują jako wielcy nabywcy, naciskając na dostawców, by utrzymywali koszty na bardzo niskim poziomie oraz przerzucając ryzyko na słabszych partnerów biznesowych. Unia Europejska jest świadoma, jak rozpowszechnione są nieuczciwe praktyki handlowe. Komisja Europejska definiuje je jako „praktyki, które rażąco odbiegają od dobrych zachowań handlowych, są sprzeczne z działaniem dobrej wierze i zasadami uczciwego obrotu oraz są jednostronnie narzucane jednemu partnerowi handlowemu przez drugiego”. Mimo to nie ustanowiła wiążących regulacji.
 
Jako konsumenci dysponujemy silnym głosem: musimy go użyć, żeby przekonać Unię Europejską, rządy państw, supermarkety i przemysł spożywczy do działania. Muszą oni dołożyć starań, by owoce tropikalne, które kupują i sprzedają, były oferowane po uczciwej cenie, a ich produkcja odbywała się bez łamania praw człowieka i zanieczyszczania środowiska. 
 
Komentarze