"Wyprodukowano w Indonezji" to kolejny raport Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, dotyczący sytuacji pracownic i pracowników fabryk obuwniczych w Indonezji. W indonezyjskim przemyśle obuwniczym i skórzanym pracuje ponad pół miliona ludzi. Zdecydowanie najważniejszą kategorią wyrobów sektora obuwniczego jest obuwie skórzane, stanowiące niemal połowę produkcji.
Buty odgrywają istotną rolę w indonezyjskiej gospodarce. Zwłaszcza dostępność taniej siły roboczej sprawia, że Indonezja jest atrakcyjnym krajem do produkcji obuwia. Wiele firm od kilkudziesięciu lat zleca produkcję butów w Indonezji. Bata, wtedy czeska (dziś szwajcarska) firma obuwnicza, rozpoczęła tu działalność już w 1940 r. W 2015 r. Indonezja była czwartym największym producentem obuwia na świecie, po Chinach, Indiach i Wietnamie, wytwarzając 1 miliard par butów rocznie.
Przygotowując raport "
Wyprodukowano w Indonezji", przeprowadziliśmy badania terenowe w czterech fabrykach produkujących na potrzeby m.in. takich firm jak
Ecco, Ara i
Deichmann. Ankieterzy posługiwali się kwestionariuszami opracowanymi według cieszących się międzynarodowym uznaniem standardów Międzynarodowej Organizacji Pracy, aby zebrać podstawowe informacje o ogólnych warunkach pracy w fabrykach. Dodatkowo przeprowadziliśmy wywiady z 37 pracownikami chałupniczymi. Pracownicy wymieniali następujące problemy:
- niskie płace, niewystarczające na zaspokojenie podstawowych potrzeb
- częste zatrudnianie na podstawie umów tymczasowych
- brak umów z osobami pracującymi chałupniczo
-
ciągłe nadgodziny, czasem przymusowe i zwykle konieczne by zarobić pensję wystarczającą na życie
- wyczerpująca praca na akord w przypadku osób pracujących chałupniczo, w którą angażowane są także dzieci
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Publikacja powstała w ramach projektu „Kupuj Odpowiedzialnie Buty” i jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Za treść publikacji odpowiada kampania Kupuj Odpowiedzialnie Buty (ang. Change Your Shoes). Poglądy w niej wyrażone niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.