Zarządzanie informacjami o zawartości substancji chemicznych w wyrobach jest wyzwaniem dla wielu firm w całej Europie. Niektóre aktywnie się z nim mierzą i wprowadziły zmiany w swojej polityce zamówień lub przeznaczyły środki na działania komunikacyjne w tym zakresie. W ramach kampanii
Pytaj o chemię (LIFE AskREACH) konsorcjum składające się z międzynarodowych organizacji i instytucji biorących udział w projekcie, przyzna nagrodę firmom za największą motywację w zapewnieniu rzetelnej komunikacji na temat substancji chemicznych w wyrobach oraz w informowaniu konsumentów.
Aby wziąć udział w konkursie należy zgłosić swoją firmę do 31 maja 2022 wypełniając formularz na stronie internetowej. Szczegóły zgłoszenia będą widoczne tylko dla jury przyznającego nagrody.
Nagroda AskReach będzie przyznawana w dwóch kategoriach:
1. Dla sprzedawcy o największej świadomości na temat SVHC.
2. Dla firmy za najlepszą komunikacją na temat SVHC w łańcuchu dostaw.
Zgłoś swoją kandydaturę do nagród AskREACH i pokaż konsumentom, że nie jest ci wszystko jedno! Oprócz samej nagrody zwycięskie firmy zyskają widoczność na różnych platformach partnerów projektu w całej Europie!
SVHC. Co to jest?
Definicję SVHC możemy znaleźć w
artkule 57, który definiuje SVHC jako substancje
rakotwórcze, mutagenne lub toksyczne dla rozrodczości (CMR),
trwałe, ulegające bioakumulacji i
toksyczne (PBT), bardzo trwałe i wykazujące bardzo dużą zdolność do bioakumulacji (vPvB), lub o podobnym znaczeniu, np.
substancje zaburzające gospodarkę hormonalną (ED). Substancje spełniające jedno lub więcej z tych kryteriów zostają dodane do tzw.
listy kandydackiej, która jest aktualizowana co pół roku. Znalezienie się substancji na tej liście natychmiast nakłada na producentów obowiązek dostarczenia odbiorcom odpowiednią karty charakterystyki. Z punktu widzenia konsumentów, istotny jest
artykuł 33 mówiący o
obowiązku odpowiadania na pytania dotyczące produktów zawierających związek z listy kandydackiej (do 45 dni).
Projekt
Pytaj o chemię (LIFE
AskREACH) ma na celu pomóc konsumentkom i konsumentom w korzystaniu z przysługującego im prawa do informacji o SVHC w produktach codziennego użytku, a firmom w stosowaniu się do jego wymogów, przez zwiększanie świadomości wśród obu tych grup na temat niebezpiecznych substancji, a także przez zapewnienie narzędzi do efektywnego zarządzania komunikacją o SVHC.