Co młodzież z małych miejscowości myśli o fast fashion, greenwashingu i społecznej odpowiedzialności wielkich firm
Wtorek, 25.03.2025. Katarzyna Salus
Co młodzież z małych miejscowości myśli o fast fashion, greenwashingu i społecznej odpowiedzialności wielkich firm
Młodzież z mniejszych miejscowości i wsi interesuje się fast fashion, greenwashingiem i odpowiedzialnością firm, ale napotyka bariery w dostępie do wiedzy i działań. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie zbadała ich perspektywę. Wyniki badań pokazują zarówno wyzwania, jak i sposoby na skuteczniejsze wspieranie ich zaangażowania.
Współczesna młodzież jest bombardowana przekazami promującymi tanią odzież, podczas gdy szkodliwe skutki fast fashion – zarówno środowiskowe, jak i społeczne – są powszechnie znane. Wiele marek dodatkowo wyolbrzymia swoje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, co utrudnia odróżnienie realnych postępów od greenwashingu. Poruszanie się wśród tych zagadnień jest trudne, a znalezienie sposobów na podjęcie znaczących działań bywa jeszcze większym wyzwaniem. Istnieją inicjatywy wspierające zaangażowanie młodzieży w zrównoważoną modę, jednak często są one skierowane do odbiorców i odbiorczyń miejskich, co ogranicza ich dostępność dla młodzieży z mniejszych miejscowości czy zamieszkujących obszary wiejskie.
 
Aby lepiej zrozumieć perspektywę młodzieży na temat fast fashion, greenwashingu i społecznej odpowiedzialności korporacji Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie wraz z Fair Action (partnerem ze Szwecji), NaZemi (partnerem z Czech) i Eetti (partnerem z Finlandii) przeanalizowała istniejące badania oraz przeprowadziła badania grup fokusowych w Polsce, Szwecji, Czechach i Finlandii. Wyniki tych działań zostały opublikowane w raporcie Od świadomości do działania: Zaangażowanie młodzieży z obszarów wiejskich, w tematykę fast fashion, greenwashingu i społecznej odpowiedzialności korporacji.
 
Nasza analiza pokazuje, że młodzież z obszarów wiejskich w badanych krajach ma podobne zainteresowania oraz mierzy się z podobnymi barierami w zakresie zaangażowania społecznego. Do kluczowych wyzwań należą ograniczony dostęp do edukacji, transportu i przestrzeni do dyskusji, a także poczucie niedostatecznej reprezentacji. Mimo tych trudności młodzi ludzie z terenów wiejskich często utrzymują silne więzi ze swoimi społecznościami i aktywnie uczestniczą w lokalnych wydarzeniach, choć kwestie środowiskowe nie zawsze znajdują się w centrum ich zainteresowań.
 
Grupy fokusowe ujawniły, że młodzież z obszarów wiejskich troszczy się o społeczne i środowiskowe skutki fast fashion, zwłaszcza o warunki pracy w branży odzieżowej. Jednak często trudno jest im powiązać te kwestie z codziennym życiem. Wielu młodych ludzi dostrzega odpowiedzialność zarówno firm, jak i konsumentów, lecz brak jasnych wskazówek dotyczących konkretnych działań może prowadzić do bierności lub obojętności. Z kolei inni aktywnie poszukują narzędzi i platform, które umożliwiłyby im realne zaangażowanie.
 
Aby wzmocnić pozycję młodzieży w walce z fast fashion i greenwashingiem, inicjatywy muszą być lokalnie dostosowane, łatwo dostępne i odpowiadać na ich potrzeby. Kluczowe działania obejmują:
  • tworzenie angażujących i przystępnych materiałów do użytku indywidualnego i grupowego,
  • dostarczanie jasnych wskazówek dotyczących działań lokalnych, łączących globalne wyzwania z realnymi zmianami,
  • koncentrowanie się na rozwiązaniach i pozytywnych działaniach zamiast jedynie omawiania problemów,
  • angażowanie lokalnych pracowników młodzieżowych oraz zapewnienie elastyczności i dopasowania materiałów do różnych kontekstów.
 
Choć szersze wyzwania społeczne, takie jak dostęp do edukacji i transportu, nadal pozostają istotnym problemem, możliwe jest wspieranie zaangażowania młodzieży w ramach istniejących realiów obszarów wiejskich. Dzięki dostosowaniu zasobów i strategii do ich rzeczywistości młodzież może stać się silnym głosem na rzecz bardziej odpowiedzialnych zmian w ich regionie i nie tylko!
 
_____________________________________________________________________________________________________________________
 
Raport został opracowany w ramach projektu Erasmus+ pt. “Walk the green talk - Better methods to engage youth on greenwashing”. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską, za treść raportu wyłączną odpowiedzialność ponosi Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie.  
 
Komentarze