Kto zrobił Twoje ubrania? Dołącz do modowej rewolucji!
Wtorek, 17.04.2018. Katarzyna Salus
Kto zrobił Twoje ubrania? Dołącz do modowej rewolucji!
W przemyśle modowym wszystko dzieje się szybko. Co sezon zmieniają się trendy, marki wypuszczają na rynek kilkanaście nowych kolekcji rocznie, a kobiety i mężczyźni uprawiający bawełnę lub szyjący nasze ubrania muszą pracować jeszcze szybciej i jeszcze więcej, zarabiając grosze. Fashion Revolution Week obchodzony jest na całym świecie w rocznicę tragedii Rana Plaza, aby uczcić pamięć ofiar i domagać się od marek transparentności. W tym roku Fashion Revolution Week trwa od 23 do 29 kwietnia.
5 lat temu zawalił się budynek fabryki Rana Plaza w Bangladeszu, grzebiąc w swoich ruinach ponad tysiąc osób. Katastrofa zmieniła podejście wielu osób do „szybkiej mody”. Narodził się ruch Fashion Revolution, firmy zaczęły zwracać uwagę na kwestie odpowiedzialnej produkcji, np. coraz częściej korzystać z bawełny z certyfikatem Fairtrade.
 
BAWEŁNA NA ŚWIECIE
 
Szacuje się, że w produkcji bawełny uczestniczy 100 milionów rolniczych rodzin w 70 krajach świata. 90% tych producentów to drobni rolnicy w krajach rozwijających się, żyjący w ubóstwie w społecznościach wiejskich. Często ci drobni rolnicy nie odnoszą korzyści z dobrej koniunktury na rynku, bo nie mają do niego dostępu i muszą sprzedawać bawełnę pośrednikom, którzy ustalają cenę. Intensywna uprawa bawełny ma także negatywny wpływ na środowisko.
 
Bawełna Fairtrade
 
Fairtrade obejmuje ponad 50 tysięcy producentów bawełny w Afryce i Azji. Certyfikat ten umożliwia rolnikom uzyskanie uczciwej ceny, wsparcie techniczne, szkolenia i doradztwo oraz tzw. premię Fairtrade, o wykorzystaniu której rolnicy decydują sami i którą mogą przeznaczyć na rozwój działalności lub realizację wybranych przez siebie projektów społecznych, np. na doposażenie i zakup podręczników dla szkoły, zakup sprzętu medycznego, wsparcie osób niepełnosprawnych i starszych itd.
 
 
 
 
Chcesz by osoby szyjące Twoje ubrania pracowały w bezpiecznych warunkach i dostawały godne wynagrodzenie? Zaangażuj się w Fashion Revolution Week! Podpowiadamy co możesz zrobić:
 
  • Załóż swoje ubranie na lewą stronę i pokaż metki marki/producenta na znak wsparcia pozytywnej rewolucji mody, czyli Fashion Revolution. Zrób selfie w ubraniu i opublikuj je na swoich kanałach social media - dodaj hasztag #whomademyclothes. Pokaż, że nie jest Ci obojętne skąd pochodzą ubrania i dodatki, które nosisz na co dzień. Możesz pytać marki bezpośrednio na ich profilach społecznościowych.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • Jesteś projektantką/em, pracujesz w firmie odzieżowej? Ty też możesz dołączyć do Fashion Revolution Week! Pokaż ludzi, którzy tworzą Twoje kolekcje, wrzuć informację na swoim profilu, pokaż, że jesteś świadomym producentem.
     
  • Namów znajomych na dołączenie do akcji.
 
Fashion Revolution Week minie… i co potem?
 
  • Zwolnij tempo! Kupuj mniej ubrań, ale za to dobrej jakości i wyprodukowanych w sposób odpowiedzialny i sprawiedliwy.
     
  • Szukaj odzieży z bawełny certyfikatem Fairtrade.
 
Senegalski rolnik uprawiający bawełnę Fairtrade. Fot. Sean Hawkey
 
  • Szukaj marek, które traktują swoich pracowników fair. Dużo propozycji znajdziesz w przewodniku po bardziej odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo markach "Dobre Zakupy"
     
  • Second hand to świetna sprawa! Nie dość, że kupując używaną odzież dbasz o środowisko, to jeszcze możesz znaleźć prawdziwe perełki. Adresy fajnych sklepów znajdziesz TU.
     
  • Naprawiaj! Mała dziurka w sukience to nie problem, często wystarczy igła z nitką oraz trochę kreatywności ;)
     
  • Wymieniaj się! Znudziły Ci się Twoje ciuchy? Zamień się z koleżanką lub z kolegą. Twoja szafa zyska nowe oblicze, a ciuchy nie trafią na śmietnik.
     
  • Nie poddawaj się presji. Naprawdę nie musisz na każdej imprezie mieć innej koszuli lub sukienki.
     
  • Interesuj się, dowiaduj i angażuj, np. w akcje takie jak Fashion Revolution, podpisuj pilne apele i petycje Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie. Domagaj się zmian, pytaj marki odzieżowe, kto szyje ich ubrania i czy zamierzają korzystać z bawełny Fairtrade. Presja konsumentów i konsumentek naprawdę działa!
 
 
Przydatne linki:
 
Komentarze