Krótki metraż ukazuje problemy z jakimi spotykają się na co dzień pracownice niektórych polskich szwalni oraz stawia pytanie, czy uszyte w Polsce zawsze oznacza, że dany ciuch został wyprodukowany z poszanowaniem praw człowieka.
Animację Agnieszki Róży Słupek pt. „Made in Poland” będzie można obejrzeć
od 7 października na kanale Youtube oraz na profilu na Facebooku Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.
Mimo wielu deklaracji ze strony marek odzieżowych, w fabrykach na całym świecie osoby znajdujące się na końcu łańcucha dostaw, zmagają się ze skrajną biedą, brakiem umów oraz przemocą. Żeby ta sytuacja mogła się zmienić, potrzebne jest coś więcej niż deklaracje ze strony firm. Pierwszym krokiem jest ujawnienie miejsc, w których szyją marki i przejrzystość w komunikacji całego łańcucha dostaw. Pozwoli to na większy monitoring sytuacji w konkretnych miejscach, a także zmotywuje firmy do wzięcia odpowiedzialności za pracowników na najniższych stanowiskach.
Strona internetowa Fashion Checker
Wraz z organizacjami z całego świata zrzeszonymi w sieci Clean Clothes Campaign, Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, uruchomiła stronę
https://fashionchecker.org/pl/ dzięki której każdy z nas może sprawdzić czy jego ulubiona marka jest transparentna oraz czy dba o godną płacę dla osób szyjących ich ubrania. Jest to m.in. baza 108 największych marek modowych, które zostały poproszone o odpowiedzi na szereg pytań dotyczących kluczowych obszarów działań potrzebnych do zagwarantowania godnej płacy w ich łańcuchach dostaw. Liczba firm będzie stale rosła. Ze strony można dowiedzieć się również czym jest godna płaca, transparentność i zapoznać się z danymi na temat sytuacji szwaczek w różnych krajach
Animacja „Made in Poland” - Jak nie kierować się metką?
„Gdyby Pani wiedziała jak się nas traktuje, to by przestała się dziwić, że nie chcemy o tym mówić. Czasem po prostu brakuje słów. I co tu gadać, boimy się” – mówi pracownica jednej z polskich szwalni.
Animacja została stworzona w myśl powiedzenia „po nitce do kłębka”. Śledzimy historię t-shirtu z metką „made in Poland”: od zakupienia go w sklepie aż do szwalni i jej pracownic. O tym jak często złe warunki panują w szwalniach, mało kto mówi. Zatrudnione tam osoby boją się cokolwiek powiedzieć. Z różnych powodów. Zdania wyszywane na maszynie pod koniec animacji, symbolizują milczenie: zarówno szwaczek jak i społeczeństwa. Cytaty pochodzą z wywiadów przeprowadzonych z pracownicami, które odważyły się powiedzieć o swojej sytuacji. Warto wspomnieć, że nasze szwalnie szyją nie tylko dla polskich klientów, ale także dużych zagranicznych marek, także luksusowych.
„Animacja nie ma na celu naznaczenia każdej metki “made in Poland” jako złej i nieetycznej. Problem niegodnego wynagrodzenia oraz pracy ponad siły dotyczy także wielu innych państw. W Polsce świadomość zrównoważonego projektowania nadal rośnie, a na rynku wciąż pojawiają się nowe marki, które wiedzą jak ważna w dzisiejszych czasach jest transparentność w świecie mody. To co jest najważniejsze w przekazie animacji, to zwrócenie uwagi na problem szwalni oraz zachęcenie odbiorcy do przemyślanych wyborów konsumenckich.” mówi twórczyni animacji Agnieszka Róża Słupek.
Animacja powstała w ramach II semestru kursu magisterskiego w Pracowni Projektowania Interdyscyplinarnego na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, pod kierunkiem dr hab. Jarosława Kozakiewicza. Została wykonana w technice 2D animacji komputerowej.
Agnieszka Róża Słupek - Projektantka, studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, stypendystka programu Erasmus + na Accademia di belle arti di Brera w Mediolanie, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na kierunku wzornictwo. Uczestniczka wystaw i projektów. Interesuje się designem i grafiką. Swoją pracę wiąże ze zrównoważoną modą. Hobbystycznie zajmuje się szyciem i animacją.
Wraz ze stroną Fashion Checker został opublikowany raport „Płace pod lupą”, który opiera się na badaniach przeprowadzonych w 2019 i na początku 2020 r. w Chinach, Indonezji, Indiach, na Ukrainie i w Chorwacji. Badacze i badaczki rozmawiali na miejscu z ponad 490 pracownicami i pracownikami 19 fabryk szyjących ubrania dla 40 różnych firm.