Organizacje pozarządowe apelują do Biedronki o niewycofywanie z oferty certyfikowanych produktów spożywczych
Wtorek, 26.11.2024. Katarzyna Salus
Organizacje pozarządowe apelują do Biedronki o niewycofywanie z oferty certyfikowanych produktów spożywczych
Fot. Magda Wygralak on Shutterstock
13 organizacji konsumenckich, ekologicznych i Sprawiedliwego Handlu podpisało się pod apelem do sieci Biedronka, aby popularny dyskont nie wycofywał z oferty produktów spożywczych z certyfikatami zrównoważonego rozwoju. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie również wsparła apel.
Sieć handlowa Biedronka będąca częścią Grupy Jeronimo Martins Polska, opublikowała Raport zrównoważonego rozwoju za 2023 rok, w którym podano liczbę produktów świeżych i produktów marki własnej z certyfikatem zrównoważonego rozwoju. W przypadku asortymentu spożywczego z roku na rok liczba certyfikowanych produktów wyraźnie spada.
 
Obecnie Biedronka ma 741 produktów z takimi oznaczeniami, ale większość z nich to produkty niespożywcze posiadające certyfikaty dla papieru lub bawełny. Łączna liczba produktów z certyfikatami rośnie, ale wzrost ten nie rozkłada się na wszystkie kategorie produktowe i nie dotyczy żywności.
Biedronka publikuje raporty zawierające dane od 2019 r. Od tego czasu do 2023 r. liczba produktów z certyfikatem rolnictwa ekologicznego (tzw. „euroliść”) spadła ze 140 do 52. W ofercie jest też o 12 mniej produktów z certyfikatem MSC dotyczącym zrównoważonego rybołówstwa. Liczba produktów ze znakiem Sprawiedliwego Handlu, czyli FAIRTRADE została podana łącznie z innymi certyfikatami (UTZ i Rainforest Alliance) i w tej grupie także odnotowano spadek z 94 do 21 produktów.
 
Tabela z zestawieniem liczby dostępnych produktów spożywczych, świeżych i marki własnej z wybranymi certyfikatami zrównoważonego rozwoju w ofercie Biedronki na przestrzeni lat 2019 – 2023. Dane pochodzą z Raportów zrównoważonego rozwoju sieci handlowej Biedronka.
 
 
Certyfikat 
2019 
2020 
2021 
2022 
2023 
Rolnictwo ekologiczne 
140 
122 
95 
68 
52 
Fairtrade / UTZ / Rainforest Alliance 
94 
41 
39 
22 
21 
MSC 
23 
19 
18 
11 
Blue Angel 
14 
13 
KAT 
 
 
Dlaczego to ważne?
 
Biedronka to największa sieć handlowa w Polsce. Według danych firmy dziennie markety tej sieci odwiedza ponad 5 milionów osób. To największy detalista w naszym kraju, a zatem ma również największy wpływ na to, co kupuje i spożywa znaczna część Polek i Polaków.
 
Certyfikacja produktów to sprawdzona metoda weryfikacji, czy dany towar został wyprodukowany w sposób odpowiedzialny, czyli z respektowaniem praw człowieka i z troską o środowisko naturalne. Poszczególne certyfikaty dotyczą m.in. stosowania ekologicznych praktyk rolniczych i hodowlanych, ochrony praw pracowniczych i uczciwego wynagradzania, zakazu pracy dzieci czy zrównoważonego rybołówstwa.
 
O co apelują organizacje pozarządowe?
 
Organizacje apelują o zwiększenie dostępności w stałej ofercie wszystkich sklepów Biedronki produktów żywnościowych marki własnej i marek obcych oznaczonych uznanymi, wiarygodnymi certyfikatami. Sygnatariusze zaznaczają, że „na pewno nikt nie sięgnie po produkty powstające w sposób bardziej zrównoważony, jeśli w ogóle nie będzie ich na sklepowych półkach”.
 
 

Zapoznaj się z treścią Apelu organizacji pozarządowe o niewycofywanie z oferty certyfikowanych produktów spożywczych >

 
 
W treści apelu możemy przeczytać, że w Polsce rośnie grono konsumentów, którzy chcą podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje zakupowe. Takie, które są dobre dla ich zdrowia, ale również przyjazne dla środowiska i respektujące prawa ludzi, którzy je wytworzyli. Blisko 3 na 4 Polaków (72%) uważa, że stan środowiska naturalnego stanowi istotny problem dzisiejszych czasów[1]. Większość konsumentów (56%) deklaruje, że ważne są dla nich certyfikaty oraz oznaczenia środowiskowe i społeczne. Z kolei 61% badanych deklaruje, że co najmniej połowa kupowanych przez nich produktów ma takie oznaczenia[2].
 
Jednocześnie sama Biedronka w swoim raporcie deklaruje chęć zwiększania certyfikowanych produktów.
 
Chcemy w ten sposób odpowiednio komunikować konsumentom o pochodzeniu produktów, np. o ich wytworzeniu z surowców pozyskanych w sposób odpowiedzialny, zapobieganiu wylesianiu, zapewnieniu uczciwych stosunków handlowych oraz praw człowieka i praw pracowniczych, a także zapewnieniu dobrostanu zwierząt. Co roku wprowadzamy kolejne produkty z certyfikatami” – czytamy w Raporcie zrównoważonego rozwoju Biedronki.
 
Organizacje podpisane pod listem apelują, by Biedronka wypełniała swoje zobowiązania i deklaracje, także z uwzględnieniem produktów spożywczych.
Wśród 13 sygnatariuszy apelu są: Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu, Polska Izba Żywności Ekologicznej, Fundacja Fairtrade Polska, MSC (Marine Stewardship Council), Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów AQUILA, Federacja Konsumentów, Fundacja CSR Res Severa, Fundacja Nienieodpowiedzialni, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju, Stowarzyszenie Euro-Concret, Stowarzyszenie Lokalnych Ośrodków Twórczych, Fundacja EkoRozwoju.
 
[1] Ekobarometr, VI edycja, SW Research, czerwiec 2024.
[2] Ekobarometr, VI edycja, SW Research, czerwiec 2024, s.107.
Komentarze
Ilona Pilarek 26.11.2024 18:36
Tak bardzo potrzebna incjatywa. Popieram ją w pełni.