Sieć handlowa Biedronka będąca częścią Grupy Jeronimo Martins Polska, opublikowała
Raport zrównoważonego rozwoju za 2023 rok, w którym podano liczbę produktów świeżych i produktów marki własnej z certyfikatem zrównoważonego rozwoju.
W przypadku asortymentu spożywczego z roku na rok liczba certyfikowanych produktów wyraźnie spada.
Obecnie Biedronka ma 741 produktów z takimi oznaczeniami, ale większość z nich to produkty niespożywcze posiadające certyfikaty dla papieru lub bawełny. Łączna liczba produktów z certyfikatami rośnie, ale wzrost ten nie rozkłada się na wszystkie kategorie produktowe i nie dotyczy żywności.
Biedronka publikuje raporty zawierające dane od 2019 r. Od tego czasu do 2023 r. liczba produktów z certyfikatem rolnictwa ekologicznego (tzw. „euroliść”) spadła ze 140 do 52. W ofercie jest też o 12 mniej produktów z certyfikatem MSC dotyczącym zrównoważonego rybołówstwa. Liczba produktów ze znakiem Sprawiedliwego Handlu, czyli FAIRTRADE została podana łącznie z innymi certyfikatami (UTZ i Rainforest Alliance) i w tej grupie także odnotowano spadek z 94 do 21 produktów.
Tabela z zestawieniem liczby dostępnych produktów spożywczych, świeżych i marki własnej z wybranymi certyfikatami zrównoważonego rozwoju w ofercie Biedronki na przestrzeni lat 2019 – 2023. Dane pochodzą z Raportów zrównoważonego rozwoju sieci handlowej Biedronka.
Certyfikat
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
Rolnictwo ekologiczne
|
140
|
122
|
95
|
68
|
52
|
Fairtrade / UTZ / Rainforest Alliance
|
94
|
41
|
39
|
22
|
21
|
MSC
|
23
|
19
|
18
|
8
|
11
|
Blue Angel
|
2
|
3
|
7
|
14
|
13
|
KAT
|
2
|
2
|
2
|
1
|
0
|
Dlaczego to ważne?
Biedronka to największa sieć handlowa w Polsce. Według danych firmy dziennie markety tej sieci odwiedza ponad 5 milionów osób. To największy detalista w naszym kraju, a zatem ma również największy wpływ na to, co kupuje i spożywa znaczna część Polek i Polaków.
Certyfikacja produktów to sprawdzona metoda weryfikacji, czy dany towar został wyprodukowany w sposób odpowiedzialny, czyli z respektowaniem praw człowieka i z troską o środowisko naturalne. Poszczególne certyfikaty dotyczą m.in. stosowania ekologicznych praktyk rolniczych i hodowlanych, ochrony praw pracowniczych i uczciwego wynagradzania, zakazu pracy dzieci czy zrównoważonego rybołówstwa.
O co apelują organizacje pozarządowe?
Organizacje apelują o zwiększenie dostępności w stałej ofercie wszystkich sklepów Biedronki produktów żywnościowych marki własnej i marek obcych oznaczonych uznanymi, wiarygodnymi certyfikatami. Sygnatariusze zaznaczają, że „na pewno nikt nie sięgnie po produkty powstające w sposób bardziej zrównoważony, jeśli w ogóle nie będzie ich na sklepowych półkach”.
W treści apelu możemy przeczytać, że w Polsce rośnie grono konsumentów, którzy
chcą podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje zakupowe. Takie, które są dobre dla ich zdrowia, ale również przyjazne dla środowiska i respektujące prawa ludzi, którzy je wytworzyli.
Blisko 3 na 4 Polaków (72%) uważa, że stan środowiska naturalnego stanowi istotny problem dzisiejszych czasów[1]. Większość konsumentów (56%) deklaruje, że ważne są dla nich certyfikaty oraz oznaczenia środowiskowe i społeczne. Z kolei 61% badanych deklaruje, że co najmniej połowa kupowanych przez nich produktów ma takie oznaczenia
[2].
Jednocześnie sama Biedronka w swoim raporcie deklaruje chęć zwiększania certyfikowanych produktów.
„Chcemy w ten sposób odpowiednio komunikować konsumentom o pochodzeniu produktów, np. o ich wytworzeniu z surowców pozyskanych w sposób odpowiedzialny, zapobieganiu wylesianiu, zapewnieniu uczciwych stosunków handlowych oraz praw człowieka i praw pracowniczych, a także zapewnieniu dobrostanu zwierząt. Co roku wprowadzamy kolejne produkty z certyfikatami” – czytamy w Raporcie zrównoważonego rozwoju Biedronki.
Organizacje podpisane pod listem apelują, by Biedronka wypełniała swoje zobowiązania i deklaracje, także z uwzględnieniem produktów spożywczych.
Wśród 13 sygnatariuszy apelu są: Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu, Polska Izba Żywności Ekologicznej, Fundacja Fairtrade Polska, MSC (Marine Stewardship Council), Stowarzyszenie Ochrony Konsumentów AQUILA, Federacja Konsumentów, Fundacja CSR Res Severa, Fundacja Nienieodpowiedzialni, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju, Stowarzyszenie Euro-Concret, Stowarzyszenie Lokalnych Ośrodków Twórczych, Fundacja EkoRozwoju.
[1] Ekobarometr, VI edycja, SW Research, czerwiec 2024.
[2] Ekobarometr, VI edycja, SW Research, czerwiec 2024, s.107.