PlayFair jest międzynarodową kampanią prowadzoną przy okazji igrzysk olimpijskich wzywając do przestrzegania wartości olimpijskich, zwłaszcza zasady PlayFair, również w produkcji artykułów sportowych, głównie odzieży i obuwia sportowego.
Działania PlayFair
PlayFair monitoruje warunki pracy w fabrykach artykułów sportowych, prowadzi także badania na temat głównych marek sportowych oraz lobbing na rzecz przestrzegania standardów pracy skierowany do głównych producentów sektora sportowego jak również instytucji sportowych, zwłaszcza MKOl. Jak również w ramach działań PlayFair organizowane są akcje uświadamiające konsumentów (happeningi, publikacje, spotkania etc), akcje poparcia i solidarności z pracownikami, i wiele innych inicjatyw podejmowanych w wielu krajach świata.
PlayFair jest prowadzona przez Kampanię ‘Czystych’ Ubrań, Międzynarodową Konfederację Związków Zawodowych oraz Międzynarodowe Zrzeszenie Pracowników Przemysłu Tekstylnego, Odzieżowego i Skórzanego. W kampanii do tej pory, udział wzięły setki organizacji i wielu znanych sportowców z 35 krajów.
Kampania ‘Czystych’ Ubrań (Clean Clothes Campaign)
Jest organizacją pozarządową, zrzeszeniem związków zawodowych, pracowników i konsumentów i w wielu krajach, działającą na rzecz poprawy warunków pracy i wzmocnienie pozycji pracowników przemysłu odzieżowego na całym świecie poprzez eliminację eksploatowania i wykorzystywania pracowników tego przemysłu.
Czym się zajmuje Clean Clothes Campaign?
Play Fair działała z sukcesem w czasie Olimpiady w Atenach a teraz rozpoczyna swoją aktywność w związku z Olimpiadą w Pekinie w 2008.
Raport “No medal for the Olympics on labour rights” ( „Bez medali na olimpiadzie praw pracowniczych”)
Raport przygotowany przez kampanię PlayFair 2008, ujawnia poważne naruszanie podstawowych norm pracy w kilku chińskich fabrykach dostarczających licencjonowane artykuły na Pekińskie Igrzyska Olimpijskie.
Mające miejsce naruszenia to:
Ponieważ w Chinach nie ma wolności zrzeszania się, pracownicy są pozbawieni jakichkolwiek skutecznych środków obrony swoich praw.
Raport został przygotowany na podstawie wyników badań i rozmów z pracownikami przeprowadzonych przez aktywistów Kampanii PlayFair2008 na początku 2007 roku w czterech fabrykach produkujących na olimpijskiej licencji torby, nakrycia głowy, artykuły papiernicze i inne produkty. Były to: Lekit Stationary Co, Mainland Headwear Holdings Ltd, Eagle Leather Products i Yue Wing Cheong Light Products.
Międzynarodowy Komitet Olimpijski MKOI narzuca surowe warunki na licencjobiorców, równocześnie nie obejmując swymi wymaganiami przestrzegania podstawowych standardów pracy, tym samym przeczy olimpijskiej idei uczciwej rywalizacji.
Od Olimpiady w Atenach w 2004 roku Organizacje zaangażowane w Kampanię PlayFair starają się nakłonić Międzynarodowy Komitet Olimpijski do włączenia podstawowych standardów praw pracowniczych do zawieranych przez tą organizację kontraktów.