Kampania olimpijska PlayFair 2008
Piątek, 14.03.2008. Gosia Pawełek
Kampania olimpijska PlayFair 2008
"Bilet na ceremonię otwarcia Olimpiady w Pekinie 2008 kosztuje 5000 juanów (1682 PLN). Osoba zatrudniona przy produkcji markowego obuwia sportowego w Chinach musiałaby pracować ponad 4 miesiące żeby tyle zarobić."


PlayFair jest międzynarodową kampanią prowadzoną przy okazji igrzysk olimpijskich wzywając do przestrzegania wartości olimpijskich, zwłaszcza zasady PlayFair, również w produkcji artykułów sportowych, głównie odzieży i obuwia sportowego.

Działania PlayFair

PlayFair monitoruje warunki pracy w fabrykach artykułów sportowych, prowadzi także badania na temat głównych marek sportowych oraz lobbing na rzecz przestrzegania standardów pracy skierowany do głównych producentów sektora sportowego jak również instytucji sportowych, zwłaszcza MKOl. Jak również w ramach działań PlayFair organizowane są akcje uświadamiające konsumentów (happeningi, publikacje, spotkania etc), akcje poparcia i solidarności z pracownikami, i wiele innych inicjatyw podejmowanych w wielu krajach świata.

PlayFair jest prowadzona przez Kampanię ‘Czystych’ Ubrań, Międzynarodową Konfederację Związków Zawodowych oraz Międzynarodowe Zrzeszenie Pracowników Przemysłu Tekstylnego, Odzieżowego i Skórzanego. W kampanii do tej pory, udział wzięły setki organizacji i wielu znanych sportowców z 35 krajów.

Kampania ‘Czystych’ Ubrań (Clean Clothes Campaign)

Jest organizacją pozarządową, zrzeszeniem związków zawodowych, pracowników i konsumentów i w wielu krajach, działającą na rzecz poprawy warunków pracy i wzmocnienie pozycji pracowników przemysłu odzieżowego na całym świecie poprzez eliminację eksploatowania i wykorzystywania pracowników tego przemysłu.

Czym się zajmuje Clean Clothes Campaign?

  1. Monitoruje warunki pracy głównie w fabrykach odzieżowych.
  2. Wywiera nacisk na firmy, aby odpowiadały za zapewnienie przyzwoitych warunków pracy przy produkcji odzieży.
  3. Wspiera pracowników, związki zawodowe i organizacje pozarządowe w krajach, w których odbywa się produkcja.
  4. Zwiększa świadomość konsumentów poprzez dokładne informowanie o warunkach pracy w przemyśle odzieżowym i produkcji odzieży sportowej i mobilizuje obywateli do wykorzystywania ‘władzy’, którą dysponują jako konsumenci.
  5. Bada prawne możliwości poprawy warunków pracy i lobbuje na rzecz legislacji zapewniającej odpowiednie warunków pracy oraz na rzecz przepisów (ustaw), które zmuszałyby rządy i firmy do tego, aby stały się one konsumentami postępującymi zgodnie z zasadami etyki.

Play Fair działała z sukcesem w czasie Olimpiady w Atenach a teraz rozpoczyna swoją aktywność w związku z Olimpiadą w Pekinie w 2008.

Raport “No medal for the Olympics on labour rights” ( „Bez medali na olimpiadzie praw pracowniczych”)

Raport przygotowany przez kampanię PlayFair 2008, ujawnia poważne naruszanie podstawowych norm pracy w kilku chińskich fabrykach dostarczających licencjonowane artykuły na Pekińskie Igrzyska Olimpijskie.

Mające miejsce naruszenia to:

  • wypłacanie pracownikom połowy dopuszczonego przez prawo minimalnego wynagrodzenia,
  • zatrudnianie zaledwie dwunastoletnich dzieci,
  • przymusowe nadgodziny - 12-godzinna praca przez siedem dni w tygodniu w niebezpiecznych i niezdrowych warunkach,
  • nakazywanie mówienia nieprawdy zewnętrznym inspektorom pytającym o wynagrodzenia i przestrzeganie przepisów BHP,
  • fałszowaniu danych dotyczących zatrudnienia przez pracodawców.

Ponieważ w Chinach nie ma wolności zrzeszania się, pracownicy są pozbawieni jakichkolwiek skutecznych środków obrony swoich praw.



Raport został przygotowany na podstawie wyników badań i rozmów z pracownikami przeprowadzonych przez aktywistów Kampanii PlayFair2008 na początku 2007 roku w czterech fabrykach produkujących na olimpijskiej licencji torby, nakrycia głowy, artykuły papiernicze i inne produkty. Były to: Lekit Stationary Co, Mainland Headwear Holdings Ltd, Eagle Leather Products i Yue Wing Cheong Light Products.

Międzynarodowy Komitet Olimpijski MKOI narzuca surowe warunki na licencjobiorców, równocześnie nie obejmując swymi wymaganiami przestrzegania podstawowych standardów pracy, tym samym przeczy olimpijskiej idei uczciwej rywalizacji.

Od Olimpiady w Atenach w 2004 roku Organizacje zaangażowane w Kampanię PlayFair starają się nakłonić Międzynarodowy Komitet Olimpijski do włączenia podstawowych standardów praw pracowniczych do zawieranych przez tą organizację kontraktów.

Komentarze