Spadek bezrobocia i statystyczny wzrost płac w Polsce nie przekładają się na znaczącą poprawę warunków pracy w sektorach produkcyjnych, gdzie większość zatrudnionych to kobiety. Dotyczy to zarówno tradycyjnie sfeminizowanego przemysłu jak produkcja odzieży jak również nowej gałęzi jaką jest przemysł elektroniczny.
W obu branżach niezmiennie podstawowymi problemami pracownic/pracowników są:
- niskie płace (w wielu przypadkach minimalne wynagrodzenia krajowe)
- nadużycia związane z czasem pracy (nadgodziny, urlopy, praca „na akord”)
- brak skutecznej reprezentacji praw pracownic/ków (brak związków zawodowych, lub słabe związki zawodowe, brak strategii CSR na poziomie produkcji, nieświadomość praw pracowniczych, rezygnacja i bierność etc)
Zarówno producenci odzieży jak i elektroniki działający w Polsce nie mogą funkcjonować w oderwaniu od globalnych systemów charakterystycznych dla obu tych gałęzi. Dlatego sytuacja polskich pracownic/ków rozpatrywana jest również w kontekście globalizacji (np. przenoszenie produkcji do krajów azjatyckich), kwestii rozwojowych (np. standardy pracy w krajach rozwijających), Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (efektywność jej wdrażania na poziomie produkcji, w całych łańcuchach dostaw) czy idei świadomego kupowania (jej obecność, rozwój w Polsce).
Na końcu większości łańcuchów powiązań znajdują się konsumenci. Oni płacą i mogą wymagać, także przestrzegania praw pracowników wytwarzających ich produkty. Wyniki badań przeprowadzonych przez Koalicję KARAT pokazują, że mimo, iż wiedza i świadomość konsumencka są w Polsce jeszcze bardzo niewielkie, to zainteresowanie tematem warunków pracy w procesie produkcji i ideą odpowiedzialnego kupowania jest duże.
Raport „Fair Play zawsze w modzie” zawiera wyniki wywiadów z pracownicami i producentami sektora odzieży i obuwia sportowego na temat warunków pracy w fabrykach w Polsce, jak również wyniki rozmów z konsumentami tych produktów dotyczących ich motywacji, wiedzy na temat warunków pracy i zainteresowania ideą ‘świadomego kupowania’. Raport został wydany w ramach projektu „Fair Play w produkcji artykułów sportowych” łączącego problemy warunków pracy i świadomości konsumenckiej. Na projekt składają się badania, publikacje, działania edukacyjne, kampanie i lobbing na rzecz poprawy warunków pracy w produkcji odzieży sportowej, także w kontekście głównych wydarzeń sportowych w 2008 r.: Euro 2008 i Olimpiady w Pekinie. Projekt jest kontynuacją współpracy KARATu z międzynarodową Clean Clothes Campaign, w ramach której od 2002 roku KARAT prowadzi monitoring warunków pracy w przemyśle odzieżowym i angażuje się w międzynarodowe kampanie i lobbing na rzecz ich poprawy.
Kontakt: Magdalena Pocheć
magda.pochec@karat.org.pl
tel: (22) 628 20 03
Raport „Produkcja elektroniki nowej generacji w Polsce. Perspektywa genderowa” zawiera wyniki badań przeprowadzonych wśród pracownic ulokowanych w Polsce fabryk produkujących laptopy i elementy telefonów komórkowych. W raporcie znalazła się również krótka analiza sektora elektronicznego w Polsce. Publikacja jest częścią europejskiej kampanii MakeITfair, dotyczącej etycznej produkcji i konsumpcji sprzętu elektronicznego nowej generacji, która ma informować młodych konsumentów na temat społecznych i ekologicznych skutków masowej produkcji sprzętu elektronicznego. Projekt jest też adresowany do samych producentów elektroniki, którzy powinni przyczynić się do zmian. KARAT koordynuje kampanię w Polsce.
Kontakt: Monika Matus
monika.matus@karat.org.pl
tel: (22) 628 20 05