Kilka przykładów, jak marki – symbole globalizacji myślą o środowisku. Czy są to akcje PR czy też zapowiedź wielkich zmian w ich myśleniu? Oceńcie sami….
Coca Cola
Ostatnio koncern zaprezentował najnowszy model butelki o nazwie „PlantBottle” wykonanej wedle nowej technologii, z surowców pochodzenia roślinnego. Jak zapewniają przedstawiciele globalnego giganta ich nowa butelka stworzona z surowców odnawialnych. Nowe butelki w większości oparte są na surowcach odnawialnych, a przy ich produkcji generowana jest mniejsza ilość dwutlenku węgla w porównaniu do tradycyjnych plastikowych butelek. Imperial College of Londyn dokonał analizy cyklu życiowego butelek, w wyniku tych badań okazało się, ze przy produkcji „PlantBottle” emisja dwutlenku węgla zredukowana jest do 25 proc. Nowy model butelek powstał z mieszanki ropy naftowej oraz w 30 % z materiału na bazie roślinnej, a powstającego w takim samym procesie, jak ten, który zmienia trzcinę cukrową i melasę w główny składnik używany do produkcji plastiku PET. Coca-Cola wciąż prowadzi analizy jakie jeszcze ma możliwości by przy użyciu innych materiałów roślinnych tworzyć kolejne generacje „PlantBottle”. Więcej informacji o PlantBottle znajdziecie
tutaj.
McDonald’s
Bezdyskusyjnie najpopularniejsza marka barów szybkiej obsługi, otworzyła swoją pierwszą "zieloną" restaurację w miejscowości Cary w Karolinie Północnej. Ten lokal w Karolinie Północnej jest pierwszym tego typu w USA. Lokal zbudowany został przy zastosowaniu przyjaznych środowisku materiałów i technologii. Zatrzymując się tam na posiłek można także naładować akumulatory pojazdów napędzanych elektrycznie.
Ponadto Ponadto tym McDonald’sie do oświetlenia używane sa lampy LEDowe, kuchnia wyposażona jest w energoszczędny sprzęt, zastosowano systemy oszczędzania wody, a meble wykonane są z bambusa, czy przetworzonych łupinek słonecznika. Niestety nie są jeszcze znane szczegółowe plany dotyczące otwarcia kolejnych eko-restauracji. Więcej informacji
tutaj.
Apple
Najnowszy iPod Nano jest nie tylko najcieńszym ze wszystkich dotychczasowych iPodów, ale także najbardziej “zielonym”. . Szkło użyte do produkcji tych nowych Nano jest wolne od arsenu, a sam odtwarzacz nie zawiera ani rtęci, ani szkodliwych cząsteczek PVC i BRF; daje się też w dużej mierze recyklingować. Ponadto projektant Apple, Jake Foley stworzył rower, który podczas jazdy potrafi naładować baterie notebooka firmy Apple. Pod rowerową ramą znajduje się specjalnie zaprojektowany schowek, w którym można umieścić MacBooka. Podczas pedałowania generowana jest energia elektryczna, ładująca baterie urządzenia. Kolejnym krokiem na zielonej drodze Apple’a jest: technologia umożliwiająca używanie baterii słonecznych w przenośnych urządzeniach, takich jak Ipod i Iphone. Na koniec projekt chyba najbardziej chwalony:
MacBook Air - energooszczędny, łatwo przetważalny i pozbawiony toksycznych substancji.
Ford
Zgodnie z zapowiedziami szefa koncernu Forda, Alana Mulally’a, złożonymi na
konferencji prasowej w maju 2009, w ciągu dekady marka zamierza wprowadzić do swojej oferty kilka modeli napędzanych elektrycznie. W ciągu najbliższych 12 lat, koncern ma uczynić z modeli napędzanych prądem dominujący element swojej oferty. Pierwsze kroki w dziedzinie eko-pojazdów Ford stawiał już w 2004 r., jednak promowany wówczas hybrydowy model Escape SUV, na skutek braku zainteresowania rynku, dość szybko wycofany został z produkcji. Aktualne deklaracje firmy przewidują długoterminową politykę mającą na względzie korzyści, jakie środowisko odniesie na skutek systematycznego odchodzenia od napędu spalinowego, stanowiącego jedno z głównych żródeł gazów cieplarnianych. Ford w przyszłym roku zaprezentować ma model elektrycznego vana, rok później odbędzie się prezentacja małego miejskiego auta, a w 2012 roku do produkcji trafi hybrydowy pojazd typu plug-in (ładowanej z gniazdka), który ma stać się konkurencją dla zaprezentowanego w ubiegłym roku Chevy Volta, koncernu General Motors.