Projektujesz modę? Posiadasz firmę odzieżową? Jesteś studentem/ką, nauczycielem/ką w szkole projektowania ubioru? Polska Zielona Sieć oddaje w Twoje ręce podręcznik, który pomoże Ci tworzyć modę przyjazną dla środowiska i ludzi. Publikacja dostępna jest dla każdego – wystarczy do nas napisać.
Sektor odzieżowy stoi dziś przed poważnymi wyzwaniami dotyczącymi zarówno ochrony środowiska, jak i poszanowania praw pracowniczych i praw człowieka. Polska Zielona Sieć, w ramach kampanii „Kupuj odpowiedzialnie”, stara się wprowadzić w Polsce kulturę odpowiedzialnej mody, czyli mody powstającej z zachowaniem wysokich standardów ekologicznych i społecznych. Wierzymy, że standardy te powinny być realizowane na przestrzeni całego łańcucha produkcyjnego, począwszy od produkcji włókien, poprzez wyrób tkanin a na produkcji ubrań skończywszy.
Niniejszy
podręcznik stara się pokazać jak wcielać te standardy w życie. Biorąc pod uwagę polskie uwarunkowania rynkowe i niewystarczającą jeszcze ilość surowców i technologii przyjaznych środowisku, podręcznik ten stawia sobie za cel pokazanie
jak wdrażać strategie odpowiedzialności i
tworzyć odpowiedzialną modę w Polsce. Zawiera ogólne i szczegółowe informacje dotyczące rozwoju rynku odpowiedzialnej mody w Polsce i na świecie, pozytywne przykłady prowadzenia odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo przedsiębiorstw odzieżowych oraz szereg rozwiązań dot. implementacji wysokich standardów ekologicznych i społecznych (w tym przedstawia różne systemy certyfikacji oraz źródła pozyskiwania tekstyliów obecnych na europejskim rynku odzieżowym).
Podręcznik przeznaczony jest dla firm odzieżowych małej i średniej wielkości, projektantów, studentów i absolwentów szkół tekstylno-odzieżowych i projektowania ubioru zainteresowanych wprowadzeniem i/lub zwiększeniem społecznych i ekologicznych standardów w swojej pracy, a także dla nauczycieli projektowania mody.
Kiedyś ekologiczne ubrania można było rozpoznać na pierwszy rzut oka. Dziś odpowiedzialna moda nie różni się wyglądem od odzieży produkowanej w sposób konwencjonalny. Może być ciekawa, ekscytująca, wyjątkowa i pożądana. Taką modę wyróżniają postawy i wartości wyznawane przez poszczególnych projektantów i marki odzieżowe. Ekologiczna i społecznie odpowiedzialna produkcja odzieży zaczyna się bowiem już na etapie projektowania, a kończy na gotowym produkcie!
Publikacja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Publikacja zawiera artykuł opracowany przez partnerstwo na rzecz ekonomii społecznej i promocji sprawiedliwego handlu w sektorze odzieżowym powstałe w ramach projektu „Zintegrowany system wsparcia ekonomii społecznej” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Za treść publikacji odpowiada Polska Zielona Sieć, poglądy w niej wyrażone nie koniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.
Publikacja dostępna na licencji Creative Commons 2.5. Treści zawarte w publikacji można kopiować i rozpowszechniać w celach niekomercyjnych pod warunkiem podania źródła i autorstwa.