Jeansy znanych marek wciąż zabójcze!
Czwartek, 05.04.2012. Zuza
Jeansy znanych marek wciąż zabójcze!
Najnowszy raport Clean Clothes Campaign ujawnia, że zabójcze dla pracowników piaskowanie jeansów wciąż ma miejsce w fabrykach produkujących dla czołowych marek odzieżowych. 
Piaskowanie (z ang. sandblasting) to zabieg pozwalający uzyskać efekt „znoszonych” jeansów. Piaskowanie daje przyjemny dla oka efekt, który cenią konsumenci, ale z drugiej strony jest zabójcze dla pracowników. Dzieje się tak, ponieważ krzemionka zawarta w piasku rozpylanym na jeans przez pracowników używających wysoko-ciśnieniowych pistoletów, unosi się w powietrzu, którym te osoby oddychają. Osoby takie zapadają na krzemicę w zaostrzonej formie, śmiertelną chorobę płuc, na którą nie wynaleziono jeszcze lekarstwa. W 2009 r. w Turcji zabroniono stosowania metody piaskowania, co przyczyniło się do przeniesienia produkcji piaskowanego jeansu do innych krajów o słabszych mechanizmach kontroli tj. Chin, Indii, Bangladeszu, Pakistanu oraz do części krajów północnej Afryki.
 
Obietnice bez pokrycia
 
W zeszłym roku w wyniku kampanii “Stop the Killer Jeans!” wiele marek (m.in. H&M, Levi’s, C&A, Esprit, Lee, Zara oraz Diesel) zlecających szycie swoich produktów w Bangladeszu zdeklarowało, że zaprzestanie stosowania tej techniki. Marki te nie ujawniły jednak jak implementowały to postanowienie. Niestety przeprowadzony przez Clean Clothes Campaign (CCC) raport ujawnia, że dostawcy tych marek wciąż stosują metodę piaskowania nie zważając ani na obietnice marek, ani na bezpieczeństwo pracowników.
 
Co mówią pracownicy?
 
Raport jest wynikiem wywiadów przeprowadzonych z 73 pracownikami z 7 fabryk oraz ekspertami z branży tekstylno-odzieżowej. Pracownicy z którymi przeprowadzano wywiady mieli problemy z oddychaniem oraz cierpieli na chroniczny kaszel. W pracy używali starych maszyn i byli zmuszeni do pracowania nawet 12 godzin na dobę w słabo wentylowanych, zapylonych pomieszczeniach. Nie zapewniano im także odpowiednich strojów ochronnych. Większość z nich opowiadało o innych osobach z fabryk, które zapadły na różne choroby będące wynikiem pracy w takich warunkach. Raport podkreśla, że chorym pracownikom nie zapewniono opieki medycznej.
 
Podczas badań przedstawiciele organizacji pozarządowych współpracujących z CCC usłyszeli od jednego z właścicieli fabryk, że tylko metoda piaskowania pozwala uzyskać efekty, których oczekiwały marki. W praktyce oznacza to, że pracownicy są zmuszani do stosowania tej metody, nawet jeśli marka żąda by jej nie stosować, gdyż tylko dzięki piaskowaniu fabryka może wywiązać się z krótkich terminów zamówień.
 
Żądania Clean Clothes Campaign
 
CCC oraz organizacje partnerskie wzywają marki do podjęcia konkretnych działań, które wyeliminują piaskowanie. Firmy powinny nie tylko zakończyć współpracę z fabrykami stosującymi te metodę, ale także wprowadzić zmiany w projektach jeansów, tak by nie wymagały one uzyskania efektu „postarzania” . Firmy powinny także nawiązać współpracę z lokalnymi związkami zawodowymi i organizacjami broniącymi praw pracowniczych co pozwoli zapewnić, że wprowadzony przez nich zakaz piaskowania będzie implementowany.
 
Clean Clothes Campaign zwraca się także do przedstawicieli rządów by, idąc za przykładem Turcji, zabroniły piaskowania oraz oczekuje od władz Unii Europejskiej wprowadzenia zakazu importu piaskowanych produktów na teren Wspólnoty. Na koniec CCC żąda by Światowa Organizacja Zdrowia oraz Międzynarodowa Organizacja Pracy dostrzegły problemy wynikające z piaskowania i zainaugurowały w Bangladeszu program, który doprowadzi do eliminacji stosowania piaskowania.

Co może zrobić konsument?
 
Zanim kupisz, wypierzesz lub wyrzucisz jeansy…
  • Unikaj kupowania jeansów poddanych efektowi „postarzania”.
  • Jeśli takie jeansy są Ci niezbędne, kup parę używanych jeansów.
  • Zanim założysz jakiekolwiek nowe ubranie, w tym jeansy, zawsze najpierw je wypierz: w ten sposób unikniesz ryzyka związanego z kontaktem z toksycznymi substancjami.
  • Oszczędzaj wodę i energię elektryczną podczas prania. Załaduj pełną pralkę i pierz ubrania, w tym jeansy w temperaturze 30°, nie prasuj: jeansy prasują się same gdy je nosisz.
  • Używaj proszków do prania, nie płynów (powodują większe zanieczyszczenie), stosuj minimalną zalecaną miarę i nie używaj płynu do płukania tkanin.
  • Noś jeansy które już masz tak długo jak to możliwe. Potem podaruj je potrzebującym lub wymień się na inne zamiast je wyrzucać.
  


Marki, które zadeklarowały publicznie, że zakazały stosowania sandblastingu wśród swoich dostawców
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Armani
Benetton
Bestseller (Jack&Jones, Mama-Licious, Name it, Object, Collectors Item, Only, Outfitters Nation, Pieces, Selected, Vero Moda)
Burberry
C&A
Carrera Jeans
Charles Vögele
Esprit
Gucci
H&M
Levi-Strauss & Co. (Levi's, Dockers, Signature, Denizen)
New Yorker
Mango
Metro
New Look
Pepe Jeans
Replay
The Just Group (Australia)
Versace

Marki, które twierdzą, że sandblasting nie jest stosowany w ich łańcuchu dostaw, ale nie zadeklarowały publicznie, że zakazują tej praktyki swoim dostawcom
 
 
 
 
 
Adolfo Dominquez
IC Companies
(Peak Performance, Tiger of Sweden, InWear, Jackpot, Cottonfield, Matinique, Part Two, By Malene Birger, Saint Tropez, Soaked in Luxury, Designers Remix, COMPANYS, Picturebank)
Holy Fashion Group (Strellson, Joop!, Tommy Hilfiger, Tailored, Windsor)
Prada
Roberto Cavalli
Street One
VF Corporation (Lee, Wrangler)

Marki, które twierdzą, że wkrótce zaprzestaną zamawiać jeansy u dostawców stosujących sandblasting, ale wciąż tego nie robią
Diesel
Inditex (Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull & Bear)
Orsay
Primark
S.Oliver

Marki, które odmawiają wycofania się ze stosowania sandblastingu
Dolce & Gabbana
 Clean Clothes Campaign, listopad 2011
 
Komentarze
Zuza 05.04.2012 22:35
Witaj, oto link o który prosiłeś, ale lista może być już nieaktualna, jak wynika z artykułu powyżej :-)



Pozdrawiam
wilk 05.04.2012 14:01
Kiedyś publikowaliscie artykul z tabelką pokazującą jakie firmy stosują tą tehcnikę, jakie powoli z niej rezygnują, a jakie nie uzywaja. Moglibyscie wzbogacic artykul o link do tamteog tekstu?