Z przyjemnością informujemy, że internetowy przewodnik „Dobre zakupy”, w którym prezentujemy odpowiedzialne społecznie i przyjazne dla środowiska firmy wzbogacił się właśnie o nowe branże: meble i artykuły do domu oraz produkty papiernicze.
Od dziś dzięki
„Dobrym zakupom” łatwo znajdziecie nie tylko firmy produkujące bardziej odpowiedzialne ubrania i zabawki, ale także ponad 50 marek produkujących
meble, drzwi, okna, podłogi, papiernicze artykuły biurowe, papier poligraficzny, opakowania i naczynia papierowe, artykuły higieniczne i inne. Wszystkie one są obecne w Polsce.
Czym są „Dobre zakupy”?
Pomysł stworzenia przewodnika zawierającego bazę odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo marek obecnych na polskim rynku zrodził się dość dawno i był odpowiedzią na potrzeby konsumentów, którzy ciągle zadają nam pytania o konkretne produkty, które możemy im polecić jako ekologiczne i etyczne. Starając się sprostać oczekiwaniom konsumentów sami sobie zadaliśmy pytanie „Jak dobre mogą być zakupy?”
Oczywiście optymalnie byłoby promować marki, które są w 100% odpowiedzialne społecznie i środowiskowo. Niestety póki co takich firm jest w Polsce bardzo mało. Uznaliśmy więc, że dobre zakupy, to takie zakupy, które przynoszą możliwie najmniej szkody dla środowiska i drugiego człowieka w całym łańcuchu dostaw. Przewodnik
„Dobre zakupy” prezentuje firmy, które wytwarzają swoje produkty w ten właśnie sposób. Przedstawione firmy nie tylko deklarują, że są „przyjazne środowisku” czy „odpowiedzialne”, ale przede wszystkim wcielają te wartości w życie.
Weryfikacji deklaracji dokonaliśmy pod kątem ośmiu kryteriów odpowiedzialności. Firmy musiały odpowiedzieć na pytania: Czy stosują
surowce, które powstały w sposób przyjazny dla środowiska i/lub
materiały z recyklingu? Czy
produkują w sposób przyjazny dla środowiska, a ich relacje handlowe przebiegają zgodnie z zasadami
Sprawiedliwego Handlu? Czy zapewniają pracownikom godne
warunki pracy? Czy wspierają rozwój
ekonomii społecznej? Czy są
przejrzyste i umożliwiają konsumentom prześledzenie całego łańcucha dostaw? Czy wspierają
lokalną gospodarkę? Tam gdzie do możliwe opieraliśmy się na wiarygodnych certyfikatach.
Potem w zależności od stopnia zaangażowania w danym obszarze wyniki firm oznaczyliśmy kolorami: kolor ZIELONY oznacza bardzo dobry wynik; kolor ŻÓŁTY oznacza wynik zadawalający, przeciętny; kolor CZERWONY oznacza wynik niedostateczny.
Przewodnik nie stawia sobie za cel namawiania nikogo do kupowania, bo przecież nadmierna konsumpcja to najbardziej nieodpowiedzialna konsumpcja z możliwych. Jego celem jest pokazanie polskim konsumentom, że na naszym rynku dostępne są już produkty wytworzone z zachowaniem wysokich standardów ekologicznych i/lub społecznych. Do Was należy ostateczny wybór marki i produktu, ale najpierw nie zapomnijcie zadać sobie pytania czy w ogóle musicie kupować nowe rzeczy, bo często dobre zakupy, to po prostu ich brak.
Przewodnik
„Dobre zakupy” będziemy przez najbliższe miesiące rozwijać o kolejne grupy produktów dla których opracowujemy właśnie kryteria. Niebawem znajdziecie w „Dobrych zakupach” także producentów kosmetyków i środków czystości oraz żywności i elektroniki.
Publikacja przewodnika dla konsumentów „Dobre zakupy” była możliwa dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.