Lidl, jesteś gotowy grać fair? Wyślij wiadomość do Lidla i domagaj się sprawiedliwych bananów i ananasów!
Piątek, 10.06.2016. Katarzyna Salus
Wszyscy kochamy owoce tropikalne. Jednakże kupując pyszne banany, słodkie ananasy czy soczyste mango nie chcemy wyzysku pracowników i zdewastowanego środowiska wokół plantacji.
 
Lidl jest jedną z największych sieci dyskontów w Europie, w tym także w Polsce. Jego udział w rynku sklepów spożywczych w naszym kraju rośnie z roku na rok. Ze względu na swoją ogromną siłę nabywczą, Lidl może poprawić sytuację milionów pracowników plantacji bananów i ananasów w Ameryce Łacińskiej.
 
Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Kupuj odpowiedzialnie owoce" pracownicy plantacji owoców i ich rodziny są często narażeni na kontakt z toksycznymi pestycydami, nie mając żadnych środków ochronnych. Na plantacjach ananasów w Kostaryce stosuje się kilka wysokotoksycznych pestycydów. W Ekwadorze, u jednego z dostawców bananów dla Lidla, 60 procent ankietowanych pracowników twierdziło, że opryski pestycydami z samolotów są wykonywane w czasie, kiedy oni pracują na plantacji. Pracownicy w obu krajach zwracali w wywiadach uwagę na wysoki odsetek osób z niepełnosprawnościami, poronień i zachorowań na raka. Często także skarżyli się na zawroty głowy, mdłości i alergie skórne.
 
Jako konsumenci i konsumentki chcemy móc kupować w Polsce „sprawiedliwe“ owoce wytworzone w sposób niekrzywdzący pracowników i środowiska.
 
Lidl nie może dalej osiągać zysków kosztem ludzi i środowiska. Musi natychmiast zacząć egzekwować godne warunki pracy u swoich dostawców i płacić uczciwe ceny za ich produkty.
 
Komentarze