Kupując – ciągle wybieramy spośród różnych towarów wypełniających przestrzeń wokół nas. Ale czy zdajemy sobie sprawę, że wybierając produkt, firmę czy logo wpływamy na kształt świata? Czy wiemy choćby, że 80% zasobów konsumowane jest przez 20% najbogatszych mieszkańców Ziemi, a na karmę dla zwierząt domowych w Europie i USA (17 mld USD) wydajemy, co roku prawie tyle, ile kosztowałoby wyeliminowanie głodu i niedożywienia w świecie (19 mld USD)?
Nasze konsumenckie decyzje podejmowane podczas codziennych zakupów mogą decydować o losie ludzi, zwierząt, przyrody. Mogą wspierać działalność charytatywną, lokalny rynek, ekologiczne gospodarstwa rolne, lub też mogą też być wykorzystane na działalność produkcyjną niszczącą środowisko, na okrutne traktowanie zwierząt, łamanie praw człowieka czy nawet na handel bronią.
Celem kampanii „Kupuj odpowiedzialnie!” jest zwrócenie uwagi na nasze wybory: co kupujemy, od kogo kupujemy, jakie są tego skutki i czy rzeczywiście jest nam to potrzebne.
To nasze pieniądze sprawiają, że my, konsumenci, jesteśmy tak atrakcyjni dla wszystkich, którzy chcą coś sprzedać. Jednocześnie (z czego często nie zdajemy sobie sprawy) to nasze pieniądze powodują, że możemy wywierać wpływ na działalność wielkich i małych firm.
Jest wiele sposobów kształtowania rynku tak, aby zmieniał się on zgodnie z naszymi życzeniami. Na początku możemy rozejrzeć się za lokalnymi sklepami w naszej okolicy – zaopatrując się w nich, oszczędzamy paliwo i wspieramy swych sąsiadów. Kupując jedzenie, warto pytać o żywność z gospodarstw ekologicznych. Wybierając produkty Sprawiedliwego Handlu, wspieramy ubogich producentów z krajów Trzeciego Świata. Decydując się na biodegradowalne płyny do naczyń i proszki do prania, nie tylko chronimy środowisko, ale dajemy zarobić ekologicznym producentom, którzy dzięki temu mogą dalej inwestować w czyste, zdrowe technologie produkcji. Jednocześnie dajemy znak innym firmom, które o to nie dbają, że jeżeli nie zmienią swojego postępowania, będą tracić klientów, a więc zarobią mniej.
Każda podobna decyzja ma swój skutek – mały sam w sobie, ale ogromny, jeżeli miliony innych osób zaczną robić tak samo jak my.
Co robimy?
Od początku lutego realizujemy ogólnopolską kampanię „Kupuj odpowiedzialnie!”, której celem jest kształtowanie wśród ludzi młodych w weku 18 - 30 lat postawy świadomego i odpowiedzialnego konsumenta. Jak dotąd w ramach naszej kampanii opracowaliśmy i wydaliśmy dwa poradniki odpowiedzialnego konsumenta: "Dobre zakupy" i "Jak kupować by nie dać się upolować".
Co jeszcze zrobimy?