Prowadzona obecnie kampania międzynarodowego zrzeszenia organizacji konsumenckich Consumers International odsłania kulisy uprawy ananasów na Kostaryce, przedstawia drastyczne przykłady łamania praw pracowniczych i trudne warunki życia na plantacjach.
Z Kostaryki pochodzi 75% ananasów sprzedawanych w Europie, czołowe sieci handlowe kupują owoce od koncernów: Del Monte (eksportuje połowę kostarykańskich ananasów) i Grupo Acon. Konsumenci w Europie cieszą się tanimi i smacznymi ananasami, nie mają jednak świadomości, jaka jest prawdziwa cena tego egzotycznego owocu i kto ją płaci.
Ekipa filmowa brytyjskiego Guardiana, wspólnie z organizacjami Consumers International i Banana Link, zrealizowała na Kostaryce reportaż o trudnej sytuacji lokalnych społeczności. Pracownicy plantacji i ich rodziny narzekają między innymi na skażenie środowiska i walkę ze związkami zawodowymi.
Kontakt z toksycznymi środkami chemicznymi:
„Zatrułem się dwa razy. Było mi słabo i wymiotowałem, miałem podrażnioną skórę. Zostałem odsunięty od pracy przy chemikaliach na 15 dni i przydzielono mi inne zadania, ale nie dano mi czasu na rekonwalescencję, musiałem wrócić do pracy następnego dnia.”
Były pracownik na plantacji Pinales de Santa Clara (dostawca Del Monte).
Zanieczyszczenie wody:
Mieszkańcom wodę pitną dowozi się w specjalnych zbiornikach, ponieważ miejscowe źródło wody jest zbyt zanieczyszczone przez środki chemiczne, wykorzystywane przy produkcji ananasów. Ludzie są jednak zmuszani do mycia się w skażonej wodzie i często zgłaszają choroby skóry i inne problemy zdrowotne.
Walka ze związkami zawodowymi:
“Po fali masowych zwolnień jedynie osoby nie należące do związków zawodowych zostały ponownie zatrudnione. Nawet one jednak musiały pogodzić się z obniżką wynagrodzenia. Płace zmniejszono w tym czasie o 40%, a liczba członków związków zawodowych zmniejszyła się z 90 do 11 osób.”
Alfonso, pracownik Grupo Acon.
Powyższe praktyki są stosowane pomimo wyraźnych deklaracji odnośnie odpowiedzialnych dostaw produktów, ze strony wielu sieci handlowych. Z jednej strony sieci handlowe pokazują szlachetne intencje, z drugiej strony obniżki cen w handlu detalicznym i agresywne praktyki zakupowe prowadzą do redukcji płac pracowników na plantacjach i ograniczają możliwości rozwoju społeczności lokalnych.
Więcej na temat warunków życia na kostarykańskich plantacjach ananasów można dowiedzieć się z raportu Consumers International i Banana Link, a także z reportażu filmowego
„Ananasy – prawdziwa cena luksusowego owocu”
Więcej informacji na stronie Stowarzyszenia Konsumentów Polskich: