FSC jest najszybciej rozwijającym się systemem certyfikacji leśnej na świecie, również w Polsce, która zajmuje obecnie 5 miejsce pod względem powierzchni leśnych objętych tym certyfikatem. Czy wynika to z oczekiwań konsumentów?
FSC to certyfikat przyznawany drzewnym produktom leśnym, takim jak meble, papier, pokrycia podłogowe, okna, drzwi oraz bezdrzewnym produktom pochodzenia leśnego, takim jak np. kauczuk. FSC utworzony został w 1994 r. przez międzynarodową organizację skupiającą organizacje społeczne i środowiskowe z całego świata. Do FSC na poziomie międzynarodowym należą obecnie takie organizacje, jak: Greenpeace czy WWF. W Polsce certyfikatem zarządza „
Grupa Robocza FSC – Polska”, w skład której wchodzą m.in. takie firmy, jak: Arctic Paper Polska, Barlinek, IKEA oraz organizacje społeczne i środowiskowe, w tym m.in. Liga Ochrony Przyrody, WWF Polska, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków.
Jak wynika z
danych FSC z listopada 2011 r., ponad
148 mln ha lasów na świecie (ok. 5 razy tyle, ile wynosi powierzchnia Polski) jest certyfikowanych zgodnie ze standardami FSC i aż
21 tys. firm branży drzewnej i papierniczej posiada ten certyfikat. Polska znajduje się w ścisłej czołówce państw z największą ilością powierzchni lasów z certyfikatem FSC. Posiadając ponad
7 mln ha certyfikowanych lasów zajmuje po tym względem 5 miejsce na świecie (po Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Rosji i Szwecji).
Nasz kraj wiedzie także prym pod względem ilości certyfikowanych przedsiębiorstw. Obecnie, aż 631 firm działających na terenie Polski posługuje się certyfikatem FSC.
Jak wynika z
globalnego sondażu przeprowadzonego w 2010 r. przez niezależny instytut badawczy na zlecenie FSC, najważniejszą przyczyną, dla której firmy decydują się certyfikować swoje produkty są
oczekiwania ze strony konsumentów (ponad 78% odpowiedzi). Na kolejnych miejscach znajdują się takie czynniki, jak zaangażowanie w ochronę środowiska (26%), polityka CSR (13%), czy wpływ organizacji pozarządowych (12%).
Wpływ konsumentów na decyzję firm nie powinien nikogo dziwić, gdyż zależność ta wydaje się oczywista, jednakże zastanawia nas w kontekście Polski. Dlaczego pomimo, że polscy konsumenci tak mało wiedzą o odpowiedzialnej gospodarce leśnej, polskie firmy decydują się na certyfikację i wiodą pod tym względem prym w Unii Europejskiej? Odpowiedź znajdziemy zapewne w statystykach dotyczących eksportu polskich produktów z drewna, np. mebli. Polska jest bowiem potentatem w produkcji mebli na świecie. Meble, są trzecim w kolejności, naszym najważniejszym towarem eksportowym, a Polska jest czwartym eksporterem mebli w skali światowej! Jak wynika z danych przytoczonych na portalu
biznes.meble.pl, od 1996 do 2007 r., polska branża meblowa aż czterokrotnie zwiększyła swoje możliwości produkcyjne, a polski potencjał produkcyjny stanowi ponad 3% produkcji światowej, co daje nam 10 miejsce w światowym rankingu producentów. Gotowe meble eksportujemy głównie do państw „starej” Unii – przede wszystkim Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, a tam świadomość konsumentów dotyczących odpowiedzialnych wyborów produktów leśnych jest już znacznie większa…